podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Gazeta Podatkowa nr 19 (1269) z dnia 7.03.2016

Możliwość wystawienia faktury w przypadku braku paragonu

Dopuszczalne są sytuacje wystawienia faktury bez zwrotu paragonu, w przypadku posiadania innych dowodów na przeprowadzenie transakcji sprzedaży towarów lub usług.


O CO PYTAŁ PODATNIK?

Podatnik (spółka) rozpoczęła dodatkową działalność polegającą na sprzedaży oleju napędowego. Klientami są zarówno firmy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż jest prowadzona w formie bezobsługowej i bezgotówkowej, co oznacza, że klient sam dokonuje pobrania (tankowania) oleju napędowego, po wcześniejszym uregulowaniu kartą płatniczą deklarowanej kwoty w terminalu płatniczym. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych jest ewidencjonowana przy użyciu kasy fiskalnej. Klient każdorazowo otrzymuje paragon fiskalny potwierdzający fakt zakupu towaru. Gdy wystąpi o fakturę, przedkłada oryginał paragonu, a spółka wystawia na jego podstawie fakturę, dołączając do swojego egzemplarza faktury oryginał paragonu.

Zdarzyły się sytuacje, gdy klient poprosił o wystawienie faktury nie będąc w stanie przedstawić oryginału paragonu (zagubił go, bądź nie otrzymał z uwagi na awarię urządzenia). Żądając wystawienia faktury klient wskazał datę, godzinę, kwotę transakcji, końcówkę numeru karty, którą dokonał zapłaty za transakcję, a także dowodu pobrania kwoty z jego konta bankowego, prosząc o wystawienie duplikatu paragonu w celu wystawienia na jego podstawie faktury.

Spółka potwierdziła podane przez klientów informacje o dokonanych transakcjach. W związku z tym, z pamięci drukarki fiskalnej za pomocą programu archiwizującego wystawiono kopie paragonów, na podstawie których wystawiono żądane przez klientów faktury. Do swoich egzemplarzy faktur spółka podłączyła kopie wydrukowanych paragonów.

Podatnik od organu podatkowego oczekiwał potwierdzenia prawidłowości swojego postępowania.


ZDANIEM IZBY SKARBOWEJ:

Organ interpretacyjny uznając stanowisko podatnika za prawidłowe przypomniał m.in. jakie obowiązki spoczywają na podatniku ewidencjonującym sprzedaż przy użyciu kasy rejestrującej. I tak, w myśl art. 111 ust. 3a ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Przy czym, jak stanowi § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, podatnicy, prowadząc ewidencję wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania.

Ponadto organ odniósł się do konieczności wystawienia faktury na żądanie nabywcy. Kwestię tę reguluje art. 106b ust. 3 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że na żądanie nabywcy podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury (nie dotyczy to niektórych czynności, m.in. dostawy mediów, najmu, dzierżawy, leasingu). Fakturę należy wystawić na żądanie zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż. Wymaga tego art. 106h ustawy o VAT.

Organ zwrócił uwagę, że przepisy dotyczące VAT nie regulują możliwości wystawiania duplikatów paragonów fiskalnych. Wobec czego, dla udokumentowania czynności za pomocą faktury nie ma wpływu możliwość wydrukowania przez spółkę duplikatu (kopii) określonego paragonu, który został zagubiony bądź też nie został wydrukowany ze względu na awarię urządzenia.

Reasumując organ stwierdził, że dopuszczalne jest wystawienie faktury bez zwrotu paragonu, w przypadku posiadania innych dowodów potwierdzających przeprowadzenie transakcji sprzedaży towarów lub usług. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. w przypadku zagubienia paragonu, czy też kiedy paragon nie został wydrukowany ze względu na awarię urządzenia. Jednakże, nie można przyjąć, że wystawianie faktur bez przedstawienia przez nabywcę paragonu, stanie się procedurą stosowaną przez podatnika powszechnie.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2016 r., nr ILPP2/4512-1-781/15-4/MN)

 Komentarz redakcji 
Istotnie, jak wskazał organ w omawianej interpretacji, brak paragonu nie pozbawia kupującego możliwości ubiegania się o wystawienie faktury dokumentującej transakcję. W sytuacji gdy klient zgłasza się z prośbą o wystawienie faktury w terminie przewidzianym na jej wystawienie nie posiadając oryginału paragonu, sprzedawca powinien taką fakturę wystawić, o ile posiada możliwość weryfikacji i identyfikacji zgłaszanej przez klienta transakcji.

www.PoradyPodatkowe.pl - Interpretacje i orzecznictwo:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumPodatnika.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.