podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
A A A

Poradnik VAT nr 8 (392) z dnia 20.04.2015

Czy wytwarzanie papierosów przez konsumentów podlega opodatkowaniu akcyzą?

Na mocy art. 8 ust. 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest między innymi produkcja wyrobów tytoniowych.

W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost akcyzy na wyroby tytoniowe, co miało bezpośrednie przełożenie na ich cenę. Podwyżka cen papierosów uaktywniła proceder wytwarzania papierosów z tytoniu do palenia lub cygar przy użyciu maszyn do automatycznego wytwarzania papierosów udostępnianych w miejscach sprzedaży detalicznej. Tym sposobem próbowano wykorzystać nieprecyzyjne zapisy ustawy o podatku akcyzowym i sprzedawać wytworzone w ten sposób papierosy z niższą stawką akcyzy, obowiązującą na tytoń.

W celu wyeliminowania zjawiska unikania opodatkowania papierosów właściwą stawką akcyzy, od dnia 1 stycznia 2015 r. dodany został w ustawie o podatku akcyzowym przepis uściślający dotychczasowy zapis, definiujący produkcję wyrobów tytoniowych jako ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.

Zgodnie z dodanym w art. 99 ust. 1a, produkcją papierosów jest również ich wytwarzanie, także przez konsumenta, przy użyciu maszyny do wytwarzania papierosów. Za produkcję papierosów nie uznaje się natomiast wytwarzania papierosów przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwach domowych (art. 99 ust. 1b).

Dodatkowo w ustawie wprowadzono regulacje, zgodnie z którymi podatnikiem akcyzy z tytułu produkcji, o której mowa w art. 99 ust. 1a, niezgodnej z art. 47 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje papierosy, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji (art. 13 ust. 1a ustawy).

Wprowadzona została również odpowiedzialność solidarna tych podmiotów w art. 13 ust. 1b ustawy, zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu produkcji papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a, niezgodnej z art. 47, ciąży na kilku podatnikach, podatnicy ci ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.

A zatem podatnikiem podatku akcyzowego będzie nie tylko konsument dokonujący samodzielnej produkcji papierosów na udostępnionej w sklepie maszynie automatycznie wytwarzającej papierosy ale również każdy kto uczestniczy w ich produkcji, np. właściciel sklepu, czy podmiot wydzierżawiający maszynę.

Przepis art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy. Pod poz. 27 załącznika nr 2 do ustawy, zamieszczone zostały papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

W świetle powyższego papieros, jako wyrób akcyzowy, co do zasady winien być produkowany (wytwarzany) w składzie podatkowym. Tym samym w celu wytwarzania papierosów w sklepie za pomocą maszyny konieczne jest utworzenie w tym sklepie składu podatkowego.

Wyjątek od tej zasady stanowi produkcja papierosów w systemie przedpłaty, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1–4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwej izby celnej, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Powyższy przepis warunkuje wyłączenie obowiązku produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym od wcześniejszej zapłaty akcyzy w formie przedpłaty oraz złożenie stosownej deklaracji. Kwota przedpłaty akcyzy powinna zostać z góry obliczona i wpłacona na właściwy rachunek izby celnej przed końcem miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zostaną wyprodukowane wyroby akcyzowe. Kwota przedpłaty akcyzy powinna zostać skalkulowana na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w danym momencie oraz szacowanej ilości wyrobów akcyzowych, jakie dany producent wyprodukuje w następnym okresie. W efekcie, przedpłata akcyzy ma charakter jednorazowy i obejmuje całość podatku należnego od wyrobów akcyzowych.

W świetle powyższych przepisów, jedyną możliwością wytwarzania papierosów w sklepie, na terenie, którego nie znajduje się skład podatkowy jest dokonanie przedpłaty akcyzy na warunkach określonych w art. 22 ustawy o podatku akcyzowym.


Uwaga

Od dnia 1 stycznia 2015 r. każdy podmiot, który produkuje papierosy przy użyciu maszyny do wytwarzania papierosów lub udostępnia np. w formie dzierżawy maszynę do nabijania gilz papierosowych, poza składem podatkowym, czy instytucją przedpłaty akcyzy – jest również podatnikiem akcyzy. Obowiązuje go jednak znacznie wyższa stawka akcyzy na wytworzone w ten sposób papierosy.


W przypadku produkcji papierosów przy użyciu maszyny do ich wytwarzania poza składem podatkowym, czy instytucją przedpłaty akcyzy stosuje się odpowiednio stawki akcyzy w wysokości określonej w art. 99 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, przy czym za maksymalną cenę detaliczną przyjmuje się trzykrotną wartość średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 5d, przeliczonej na jednostkę 1.000 sztuk dla papierosów, a dla tytoniu do palenia, przyjmując założenie, że jednostka 1.000 sztuk papierosów odpowiada 1 kilogramowi tytoniu do palenia (art. 99 ust. 9 pkt 2 ustawy).

Należy dodać, że zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów na rok 2015 (M. P. poz. 1140) średnia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów na potrzeby ustalenia minimalnej stawki akcyzy na papierosy na rok 2015 wynosi – 642,81 zł w przeliczeniu na 1.000 sztuk papierosów.

Zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 1 ustawy, stawka podatku akcyzowego na papierosy została określona na poziomie: 206,76 zł za każde 1.000 sztuk, oraz 31,41% maksymalnej ceny detalicznej.

Przykład

Podatnik produkujący papierosy w składzie podatkowym lub w systemie przedpłaty wylicza wysokość podatku akcyzowego następująco:

206,76 zł + (642,81 zł × 31,41%) = 408,67 zł za 1.000 sztuk (0,41 zł za 1 sztukę).

W przeliczeniu na 1 paczkę papierosów (20 szt.) statystyczna akcyza wyniesie 8,2 zł.

Natomiast podatek akcyzowy od papierosów wyprodukowanych przez konsumenta korzystającego z udostępnionej w sklepie maszyny do automatycznej produkcji papierosów (poza składem podatkowym, czy instytucją przedpłaty akcyzy) należy wyliczyć następująco:

206,76 zł + (642,81 zł x 3 x 31,41%) = 812,48 zł za 1.000 sztuk (0,81 zł za 1 sztukę).

W przypadku wytworzenia 1 paczki papierosów (20 szt.) kwota podatku akcyzowego wyniesie 16,20 zł.

Również w celu wyeliminowania zjawiska jakim było wykorzystywanie cygar do produkcji papierosów, od dnia 1 stycznia 2015 r. zmieniono sposób opodatkowania cygar i cygaretek poprzez wprowadzenie stawki akcyzy uzależnionej od wagi, a nie jak poprzednio od liczby sztuk. Wysokość stawki podatku akcyzowego na te wyroby odniesiono do poziomu minimalnej stawki akcyzy na papierosy, gdyż najlżejsze cygaretki o wadze do 1 grama stanowią substytut papierosów, zatem zostały opodatkowane w wysokości porównywalnej do opodatkowania papierosów.

W rezultacie w art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy ustalono stawki akcyzy na cygara i cygaretki w kwocie 393,00 zł za każdy kilogram.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek akcyzowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekAkcyzowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.