podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
A A A

Poradnik VAT nr 24 (336) z dnia 20.12.2012

Możliwość wystawiania faktur wewnętrznych również w 2013 r.

W obowiązującym stanie prawnym fakturami wewnętrznymi dokumentowane jest m.in. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czy import usług, a także nieodpłatne przekazanie na cele osobiste podatnika (jego pracowników) towarów należących do jego przedsiębiorstwa oraz wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy nabyciu tych towarów w całości lub w części.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342), które wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2013 r. dla udokumentowania czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca podatnicy będą mogli wystawiać faktury wewnętrzne. Faktury te będą mogły być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Uwaga

Transakcje, które dotychczas objęte były obowiązkiem dokumentowania fakturą wewnętrzną od 1 stycznia 2013 r. mogą być rozliczane również na podstawie innych dokumentów.

Sposób dokumentowania zdarzeń objętych dotychczas obowiązkiem wystawiania faktur wewnętrznych, ustawodawca pozostawił całkowicie w sferze decyzji podatnika.

W przypadku WNT czy importu usług będzie mogła to być np. faktura wystawiona przez kontrahenta zagranicznego. Natomiast przy transakcjach nieodpłatnych, które na podstawie odrębnych przepisów są opodatkowane VAT, można będzie wystawić np. dokument wewnętrzny.

Zwrócić należy jednak uwagę, że w przypadku, gdy ww. czynności w 2013 r. dokumentowane będą fakturami wewnętrznymi, to zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie faktur, które ma wejść w życie 1 stycznia 2013 r. do faktur wewnętrznych stosować należy przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 projektowanego rozporządzenia (§ 1 pkt 13 projektu).

Co do zasady, faktury (w tym faktury wewnętrzne) będą musiały zawierać takie same dane, jak obecnie. Zlikwidowany ma być jednak obowiązek umieszczania na fakturze niektórych danych (np. daty sprzedaży). W dalszym ciągu podatnicy będą mieli możliwość wystawiania faktur wewnętrznych w 1 egzemplarzu, a za dany okres rozliczeniowy podatnik będzie mógł wystawić jedną fakturę dokumentującą ww. czynności dokonane w tym okresie. Ponieważ od 1 stycznia 2013 r. zgodnie z projektem rozporządzenia, faktury VAT nie będą zawierać oznaczenia "FAKTURA VAT" również i faktury wewnętrzne, zdaniem redakcji nie będą musiały posiadać takiego oznaczenia. W praktyce najprawdopodobniej stosowana będzie nazwa "Faktura".

Likwidacja faktur wewnętrznych zgodnie z wolą ustawodawcy ma nastąpić dopiero od 1 stycznia 2014 r.

Do 31 grudnia 2013 r. w celu udokumentowania np. WNT lub importu usług podatnicy będą mogli wystawiać faktury wewnętrzne bądź też rozliczać je w oparciu o inne dokumenty.

Wskazać należy, że kwestie dokumentowania zdarzeń objętych dotychczas obowiązkiem wystawiania faktur wewnętrznych, dla celów właściwego rozliczenia podatku VAT, pozostawiono całkowicie w sferze decyzji podatnika.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

maj 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.