Gazeta Podatkowa nr 21 (1271) z dnia 14.03.2016

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży towaru

Zajmujemy się sprzedażą materiałów budowlanych, w tym m.in. elementów systemu ociepleń. Planujemy wprowadzić pewne modyfikacje w systemie sprzedaży. Chodzi o wprowadzenie do ogólnych warunków sprzedaży (w ramach umów z klientami) regulacji, zgodnie z którą z chwilą wydania towarów z magazynu (wystawienie WZ) towar będzie pozostawiony do dyspozycji kupującego. Kontrahenci od momentu wystawienia dokumentu WZ będą mogli używać towarów do prowadzonej działalności. Jak w tej sytuacji określić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT?

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Stanowi o tym art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Mówi o tym art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć datę przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Przykłady faktur dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.

W odpowiedzi na pytanie Czytelnika pomocna będzie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 lutego 2016 r., nr IBPP1/4512-1014/15/MG. Organ podatkowy w stanie faktycznym zbliżonym do omawianego w pytaniu stwierdził, że jeżeli z datą wystawienia WZ i pozostawienia towarów do dyspozycji nabywcy będzie on mógł faktycznie rozporządzać towarem jak właściciel (tj. będzie mógł używać nabytych wyrobów we własnej działalności gospodarczej), to należy uznać, że w odniesieniu do tych towarów, do dokonania dostawy, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dochodzi z datą wystawienia dokumentu WZ i pozostawienia towarów do dyspozycji nabywcy.

Warto przypomnieć, że fakturę, co do zasady, wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Przy czym, jak wynika z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

• dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi,

• otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

www.PodatekVAT.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

czerwiec 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.