Gazeta Podatkowa nr 21 (1271) z dnia 14.03.2016

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży towaru

Zajmujemy się sprzedażą materiałów budowlanych, w tym m.in. elementów systemu ociepleń. Planujemy wprowadzić pewne modyfikacje w systemie sprzedaży. Chodzi o wprowadzenie do ogólnych warunków sprzedaży (w ramach umów z klientami) regulacji, zgodnie z którą z chwilą wydania towarów z magazynu (wystawienie WZ) towar będzie pozostawiony do dyspozycji kupującego. Kontrahenci od momentu wystawienia dokumentu WZ będą mogli używać towarów do prowadzonej działalności. Jak w tej sytuacji określić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT?

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Stanowi o tym art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Mówi o tym art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć datę przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Przykłady faktur dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.

W odpowiedzi na pytanie Czytelnika pomocna będzie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 lutego 2016 r., nr IBPP1/4512-1014/15/MG. Organ podatkowy w stanie faktycznym zbliżonym do omawianego w pytaniu stwierdził, że jeżeli z datą wystawienia WZ i pozostawienia towarów do dyspozycji nabywcy będzie on mógł faktycznie rozporządzać towarem jak właściciel (tj. będzie mógł używać nabytych wyrobów we własnej działalności gospodarczej), to należy uznać, że w odniesieniu do tych towarów, do dokonania dostawy, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dochodzi z datą wystawienia dokumentu WZ i pozostawienia towarów do dyspozycji nabywcy.

Warto przypomnieć, że fakturę, co do zasady, wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Przy czym, jak wynika z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

• dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi,

• otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

www.PodatekVAT.pl »