Gazeta Podatkowa nr 40 (1290) z dnia 19.05.2016

Odliczanie VAT z faktury zaliczkowej

Sprzedawca wystawił fakturę zaliczkową w marcu 2016 r. i w tym samym miesiącu dokument ten wpłynął do firmy. Wpłaty zaliczki dokonaliśmy w kwietniu br. Kiedy w tej sytuacji mamy prawo do odliczenia VAT z faktury zaliczkowej?

Odliczanie VAT z faktury zaliczkowej
rys. Odliczanie VAT z faktury zaliczkowej

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Prawo do odliczenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przy czym odliczenia można dokonać nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Mówi o tym art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w powyższym terminie, to może to zrobić w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Na takie rozwiązanie pozwala art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Z powołanych przepisów wynika, że termin odliczenia VAT uzależniony jest przede wszystkim od momentu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że nabywca (Czytelnik) musi ustalić, kiedy od danej transakcji sprzedawca jest zobowiązany do wykazania VAT należnego.

Obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W myśl art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (z zastrzeżeniem, które tutaj pomijam).

Reasumując, wprawdzie fakturę zaliczkową Czytelnik otrzymał w marcu br., to jednak odliczenie VAT w tym miesiącu nie było możliwe z uwagi na fakt, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do wpłaconej zaliczki powstał w kwietniu br. (z chwilą wpłaty zaliczki). W konsekwencji, pomimo iż Czytelnik fakturą zaliczkową dysponował już w marcu br., to z odliczeniem trzeba było się wstrzymać do kwietnia br., tj. miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu uiszczonej zaliczki.

Przykładowe wzory faktur dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.

Należy nadmienić, że omawiana faktura jest fakturą prawidłową. Jak wynika z art. 106i ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty podlegającą opodatkowaniu, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Przy czym istnieje także możliwość wystawienia faktury zaliczkowej przed faktycznym uiszczeniem zaliczki. Stanowi o tym art. 106i ust. 7 ustawy o VAT.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

www.PodatekVAT.pl »