Poradnik VAT nr 21 (429) z dnia 10.11.2016

Sposób składania deklaracji VAT a JPK

Prowadzimy działalność gospodarczą i jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Deklaracje VAT do urzędu skarbowego składamy w formie papierowej. Czy będziemy musieli przekazywać prowadzone przez nas ewidencje VAT w formie JPK?

W myśl art. 82 § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, muszą - bez wezwania organu podatkowego - przekazywać organom podatkowym, w formie elektronicznej (w postaci JPK), informację o prowadzonej dla celów VAT ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Informację tę przedsiębiorcy są zobowiązani przekazywać za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ona dotyczy.

Jak wynika z powyższego, obowiązek ten dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programu komputerowego, natomiast bez znaczenia jest tu forma składania deklaracji VAT.

W tym miejscu warto przypomnieć, iż termin, od kiedy podatnicy muszą comiesięcznie przekazywać JPK w zakresie ewidencji VAT uzależniony jest od statusu przedsiębiorcy. Duzi przedsiębiorcy składają informacje za miesiące przypadające od 1 lipca 2016 r., mali i średni przedsiębiorcy - będą składać takie informacje za miesiące przypadające od 1 stycznia 2017 r., a mikroprzedsiębiorcy - za miesiące przypadające od 1 stycznia 2018 r.

Reasumując

Podatnik, który prowadzi ewidencje VAT przy użyciu programu komputerowego, musi przekazywać je w formacie JPK, niezależnie od tego, czy deklaracje VAT składa w wersji papierowej czy elektronicznej (istotna jest bowiem forma prowadzonej ewidencji dla potrzeb podatku VAT a nie sposób składania deklaracji).

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

www.PodatekVAT.pl »