podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 55 (1409) z dnia 10.07.2017

Korekta danych w deklaracji a JPK

Otrzymaliśmy pismo z urzędu skarbowego, że odliczyliśmy podatek VAT naliczony z faktury od firmy, która nie jest czynnym podatnikiem VAT - w ogóle nie istnieje. W tej sytuacji zrobiliśmy korektę deklaracji VAT. Czy fakturę powinniśmy usunąć z rejestru zakupu VAT? Czy powinniśmy sporządzić także korektę JPK?

Podstawowym prawem podatnika VAT jest prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego m.in. w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług, pod warunkiem że nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym.

Istnieją sytuacje kiedy odliczenie VAT, pomimo iż zakup związany jest z działalnością opodatkowaną i podatnik dysponuje fakturą, nie jest możliwe. Podstawy do odliczenia VAT, w myśl art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący.

Z pytania wynika, że Czytelnicy znaleźli się w posiadaniu dokumentu wystawionego przez podmiot nieistniejący. W świetle powołanego przepisu nie mają zatem prawa do odliczenia VAT w nim uwzględnionego. W konsekwencji, omawianej faktury nie należało ujmować w ewidencji zakupu VAT. Ponieważ Czytelnicy uwzględnili ją w ewidencji, powinni ją z niej usunąć. W takiej sytuacji zasadne jest także sporządzenie korekty deklaracji VAT, co też Czytelnicy uczynili.

Podatnicy zobligowani do prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży VAT, a prowadzący go przy użyciu programów komputerowych, muszą bez wezwania organu podatkowego składać comiesięczne raporty o ewidencji w formie JPK (zgodne ze strukturą JPK_VAT). Informacje należy przesyłać do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Trzeba jednocześnie pamiętać, że informacja o ewidencji VAT przekazana w formie JPK powinna być zgodna z deklaracją VAT. Korekta rozliczenia wiąże się zatem z obowiązkiem przesłania ponownie informacji o ewidencji, jeżeli zostaną w niej wprowadzone zmiany w stosunku do poprzedniej wersji.

Taki pogląd potwierdziło także Ministerstwo Finansów w "Odpowiedziach na pytania dot. JPK, cz. 3" (www.mf.gov.pl). Według resortu zawartość ewidencji musi odpowiadać aktualnemu rozliczeniu VAT. Konsekwencją dokonania korekty deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy jest zatem konieczność przesłania za ten okres nowej informacji o ewidencji VAT, jeżeli zostaną w niej dokonane zmiany w stosunku do uprzednio dostarczonej struktury JPK_VAT.

Ponadto Ministerstwo Finansów nadmieniło, że obowiązek przekazania pliku z nowymi danymi występuje w związku ze składaniem korekt deklaracji za okresy od 1 lipca 2016 r. Struktury JPK_VAT nie dotyczą bowiem wcześniejszych rozliczeń. Trzeba mieć na uwadze, że mali i średni przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazania informacji o ewidencji VAT w formie JPK (a więc także ich korekt) za miesiące przypadające od 1 stycznia 2017 r., a mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek w tym zakresie od 1 stycznia 2018 r.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

październik 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.