Gazeta Podatkowa nr 55 (1409) z dnia 10.07.2017

Korekta danych w deklaracji a JPK

Otrzymaliśmy pismo z urzędu skarbowego, że odliczyliśmy podatek VAT naliczony z faktury od firmy, która nie jest czynnym podatnikiem VAT - w ogóle nie istnieje. W tej sytuacji zrobiliśmy korektę deklaracji VAT. Czy fakturę powinniśmy usunąć z rejestru zakupu VAT? Czy powinniśmy sporządzić także korektę JPK?

Podstawowym prawem podatnika VAT jest prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego m.in. w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług, pod warunkiem że nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym.

Istnieją sytuacje kiedy odliczenie VAT, pomimo iż zakup związany jest z działalnością opodatkowaną i podatnik dysponuje fakturą, nie jest możliwe. Podstawy do odliczenia VAT, w myśl art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący.

Z pytania wynika, że Czytelnicy znaleźli się w posiadaniu dokumentu wystawionego przez podmiot nieistniejący. W świetle powołanego przepisu nie mają zatem prawa do odliczenia VAT w nim uwzględnionego. W konsekwencji, omawianej faktury nie należało ujmować w ewidencji zakupu VAT. Ponieważ Czytelnicy uwzględnili ją w ewidencji, powinni ją z niej usunąć. W takiej sytuacji zasadne jest także sporządzenie korekty deklaracji VAT, co też Czytelnicy uczynili.

Podatnicy zobligowani do prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży VAT, a prowadzący go przy użyciu programów komputerowych, muszą bez wezwania organu podatkowego składać comiesięczne raporty o ewidencji w formie JPK (zgodne ze strukturą JPK_VAT). Informacje należy przesyłać do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Trzeba jednocześnie pamiętać, że informacja o ewidencji VAT przekazana w formie JPK powinna być zgodna z deklaracją VAT. Korekta rozliczenia wiąże się zatem z obowiązkiem przesłania ponownie informacji o ewidencji, jeżeli zostaną w niej wprowadzone zmiany w stosunku do poprzedniej wersji.

Taki pogląd potwierdziło także Ministerstwo Finansów w "Odpowiedziach na pytania dot. JPK, cz. 3" (www.mf.gov.pl). Według resortu zawartość ewidencji musi odpowiadać aktualnemu rozliczeniu VAT. Konsekwencją dokonania korekty deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy jest zatem konieczność przesłania za ten okres nowej informacji o ewidencji VAT, jeżeli zostaną w niej dokonane zmiany w stosunku do uprzednio dostarczonej struktury JPK_VAT.

Ponadto Ministerstwo Finansów nadmieniło, że obowiązek przekazania pliku z nowymi danymi występuje w związku ze składaniem korekt deklaracji za okresy od 1 lipca 2016 r. Struktury JPK_VAT nie dotyczą bowiem wcześniejszych rozliczeń. Trzeba mieć na uwadze, że mali i średni przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazania informacji o ewidencji VAT w formie JPK (a więc także ich korekt) za miesiące przypadające od 1 stycznia 2017 r., a mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek w tym zakresie od 1 stycznia 2018 r.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

www.PodatekVAT.pl »