Gazeta Podatkowa nr 80 (1434) z dnia 5.10.2017

Odliczenie VAT przy zakupie nowej kasy rejestrującej

Zamierzam kupić nową kasę fiskalną w celu wymiany starej. Wiem, że ulga z tego tytułu mi nie przysługuje. Czy mam prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktury zakupu tej kasy?

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Mówi o tym art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Trzeba mieć na uwadze, że prawo do ulgi przewidziane zostało jedynie w stosunku do kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania. Ulga nie dotyczy zakupu kolejnych kas, które nie zostały zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, a które są kupowane w okresie późniejszym np. w związku z wymianą starych modeli na nowe.

Nie oznacza to jednak, że Czytelnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury jej zakupu.

Prawo do odliczenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przy czym odliczenia można dokonać nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w powyższym terminie, może to zrobić w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Tak więc Czytelnik ma prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktury zakupu kasy rejestrującej w ww. terminach, pod warunkiem związku nabytej kasy z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:

www.PodatekVAT.pl »

DARMOWE PROGRAMY
Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

styczeń 2018
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII