Gazeta Podatkowa nr 7 (1257) z dnia 25.01.2016

Wymiar opłaty prolongacyjnej

Złożyłem w urzędzie skarbowym wniosek o rozłożenie na raty zapłaty zaległego podatku VAT za listopad 2015 r. Poinformowano mnie, że jeżeli zostanie wydana pozytywna decyzja, będę musiał uiścić opłatę prolongacyjną. Ile ona wynosi?

Podatnik, powołując się na istnienie jego ważnego interesu lub interesu publicznego, może złożyć wniosek o rozłożenie zapłaty zaległości podatkowej na raty. Kosztem uzyskania takiej pomocy w spłacie podatku stanowiącego dochód budżetu państwa, np. VAT, jest opłata prolongacyjna. Stanowi tak art. 57 § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).

4% - stawka opłaty prolongacyjnej.

Opłatę prolongacyjną ustala urząd skarbowy w decyzji przyznającej ulgę. W przypadku układu ratalnego dotyczącego zaległości podatkowej wylicza się ją odrębnie od każdej raty. Mnoży się kwotę objętą ratą przez okres prolongaty (okres od dnia następującego po dniu złożenia wniosku do dnia upływu terminu zapłaty raty) oraz stawkę opłaty prolongacyjnej (obniżoną stawkę odsetek podatkowych obowiązującą w dniu wydania decyzji). Wynik należy podzielić przez 365. Uzyskana wartość podlega zaokrągleniu. Końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 gr pomija się, a wynoszące 50 gr i więcej podwyższa do pełnych złotych.

Opłatę prolongacyjną uiszcza się w terminie płatności poszczególnych rat. Daty te są określane w decyzji o układzie ratalnym. Wpłata kwoty objętej ulgą lub opłaty prolongacyjnej przed upływem terminu płatności nie stanowi podstawy do obniżenia wysokości opłaty prolongacyjnej.

Opłaty prolongacyjnej nie ustala się, jeżeli przyczyną przyznania podatnikowi ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego jest klęska żywiołowa, np. powódź, lub wypadek losowy, np. ciężka choroba.

Niedotrzymanie terminu płatności którejkolwiek raty, na jakie została rozłożona zaległość podatkowa, powoduje wygaśnięcie decyzji przyznającej ulgę w części dotyczącej niezapłaconej raty. Datą płatności kwoty objętej taką niezapłaconą ratą staje się "na powrót" termin ustawowy - ze wszystkimi tego konsekwencjami, w tym naliczaniem odsetek za zwłokę od dnia następującego po dniu, w którym upłynął ustawowy termin płatności podatku. Podatnik notorycznie dopuszczający do takiej sytuacji musi liczyć się z postawieniem w stan wymagalności całej nieuiszczonej kwoty. Niedotrzymanie terminu płatności trzech kolejnych rat skutkuje wygaśnięciem, z mocy prawa, decyzji w zakresie wszystkich niezapłaconych rat. Wynika to z art. 259 § 1a Ordynacji podatkowej.

www.PoradyPodatkowe.pl - Inne podatki, opłaty i ubezpieczenia:

www.PodatkiLokalne.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

sierpień 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.