Gazeta Podatkowa nr 41 (1291) z dnia 23.05.2016

Nie ma deklaracji na opłatę targową

Od kilku lat sprzedaję owoce i warzywa na lokalnym targowisku. Rada gminy zdecydowała o utrzymaniu na naszym terenie opłaty targowej. Czy oprócz regulowania tej opłaty obciążają mnie inne obowiązki np. konieczność składania deklaracji, tak jak w przypadku podatku od nieruchomości?

Nie ma deklaracji na opłatę targową
rys. Nie ma deklaracji na opłatę targową

Rzeczywiście, od 1 stycznia br. to rady gmin decydują czy chcą pobierać na swoim terenie opłatę targową. Pobiera się ją od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Przy czym targowiskami są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż. Natomiast opłacie tej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Zwolnieni z opłaty targowej są również podatnicy podatku od nieruchomości, w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Rada gminy w drodze uchwały podejmuje decyzję czy chce, by na jej terenie taka opłata była pobierana oraz określa zasady jej regulowania i poboru, terminy płatności oraz wysokość stawek. Stawki opłat mogą być różne dla odrębnych typów targowisk. W zakresie opłaty targowej podatnik nie składa żadnej deklaracji. Opłata targowa pobierana jest za każdy dzień handlu na targowisku.

"Zdarzeniem, które powoduje powstanie obowiązku w opłacie targowej, jest fakt prowadzenia sprzedaży na targowisku, a zatem opłata targowa nie może być pobierana w formie abonamentu płatnego z góry, gdyż prowadziłoby to do poboru podatku przed powstaniem obowiązku podatkowego".

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 września 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 684/13

www.PoradyPodatkowe.pl - Inne podatki, opłaty i ubezpieczenia:

www.PodatkiLokalne.pl »