Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 25 (924) z dnia 1.09.2016

Każdy podmiot może być zobowiązany do zapłaty podatku bankowego - komunikat Ministerstwa Finansów

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) zamieszczono komunikat wyjaśniający, kto może być uznany za instytucję pożyczkową na potrzeby tzw. podatku bankowego. W komunikacie MF, pt.: Podatek od niektórych instytucji finansowych - pojęcie "instytucji pożyczkowej", czytamy:

"Ministerstwo Finansów informuje, że zgodnie z ustawą z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (...) podatnikami tego podatku są nie tylko podmioty z sektora bankowego, ubezpieczeniowego oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-pożyczkowe, ale także instytucje pożyczkowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 1497, z późn. zm.).

W myśl przepisów ustawy o kredycie konsumenckim za instytucje pożyczkowe mogą zostać uznani przedsiębiorcy udzielający konsumentom różnych rodzajów finansowania, także w formie innej niż umowa pożyczki lub kredytu (podkreśl. red.). Instytucjami pożyczkowymi mogą być, pod pewnymi warunkami, przykładowo:

• przedsiębiorca odraczający konsumentowi termin świadczenia pieniężnego, jeżeli konsument jest zobowiązany do poniesienia jakichkolwiek kosztów związanych z odroczeniem spełnienia świadczenia (art. 3 ust. 2 pkt 3 ustawy o kredycie konsumenckim),

• przedsiębiorca oddający konsumentowi rzecz do odpłatnego używania, jeżeli konsument jest zobowiązany do nabycia tej rzeczy (art. 4 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4 ust. 4 ustawy o kredycie konsumenckim).

Ministerstwo Finansów zachęca przedsiębiorców, którzy zawierają z konsumentami podobne umowy, do przeanalizowania, czy z tego tytułu nie spełniają kryteriów kwalifikujących ich jako instytucje pożyczkowe.

Podmioty będące instytucjami pożyczkowymi w rozumieniu ustawy o kredycie konsumenckim są podatnikami podatku od niektórych instytucji finansowych. W konsekwencji mogą na nich ciążyć obowiązki wynikające z ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych."

www.PoradyPodatkowe.pl - Inne podatki, opłaty i ubezpieczenia:

www.PodatkiLokalne.pl »