Gazeta Podatkowa nr 3 (1357) z dnia 9.01.2017

OC biur rachunkowych w 2017 r.

Obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną działalnością dotyczy m.in. przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, ubezpieczeniem tym jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców prowadzących usługowo księgi rachunkowe za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaną działalnością. Podmioty, których działalność polega wyłącznie na prowadzeniu księgi podatkowej, sporządzaniu deklaracji podatkowych czy prowadzeniu ewidencji dla celów VAT lub ryczałtu, nie mają generalnie obowiązku zawierania umowy ubezpieczenia.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych w 2017 r.
rys. Ubezpieczenie OC biur rachunkowych w 2017 r.

Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki objęte są umową ubezpieczenia, wynosi równowartość w złotych 10.000 euro. Do przeliczenia tej kwoty stosuje się średni kurs ogłoszony przez NBP po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta umowa ubezpieczenia OC. Dla umów ubezpieczeń zawieranych w 2017 r. przyjmuje się średni kurs NBP z dnia 2 stycznia 2017 r., który wyniósł 4,4157 zł/euro. Minimalna suma gwarancyjna w 2017 r. w stosunku do jednego zdarzenia wynosi zatem 44.157 zł.

Ubezpieczenia tego nie muszą zawierać biegli rewidenci i doradcy podatkowi, którzy ubezpieczyli się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem zawodu w tym zakresie.

Jeśli przedsiębiorca świadczy usługowo prowadzenie ksiąg rachunkowych bez zawartej umowy ubezpieczenia OC, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

www.PoradyPodatkowe.pl - Inne podatki, opłaty i ubezpieczenia:

www.PodatkiLokalne.pl »