Gazeta Podatkowa nr 30 (1280) z dnia 14.04.2016

Zakup naczepy a powstanie obowiązku podatkowego

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupiliśmy naczepę. W jakim terminie powinniśmy zapłacić za nią podatek transportowy? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 100140)

Podatek od środków transportowych należy opłacać m.in. w odniesieniu do przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego. Tak stanowi art. 8 pkt 5 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu. Obowiązek ten aktualizuje się począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium RP, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy.

Jeśli chodzi o termin zapłaty podatku, to w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy powstanie (tak jak w opisanym przypadku) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego:

• w ciągu 14 dni od dnia powstania tego obowiązku - I rata,

• do dnia 15 września danego roku - II rata.

Ponadto istnieje obowiązek złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych, sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego.

www.PoradyPodatkowe.pl - Inne podatki, opłaty i ubezpieczenia:

www.PodatkiLokalne.pl »