Gazeta Podatkowa nr 20 (1270) z dnia 10.03.2016

Ulga podatkowa bez opłaty prolongacyjnej

Nie uregulowałem w terminie podatku wykazanego w deklaracji VAT-7 za styczeń 2016 r. Złożyłem w urzędzie skarbowym wniosek o odroczenie zapłaty tej zaległości podatkowej o kilka miesięcy. Poinformowano mnie, że jeżeli zostanie wydana pozytywna decyzja, będę musiał uiścić opłatę prolongacyjną. Czy można jej w jakiś sposób uniknąć?

Urząd skarbowy może - na wniosek podatnika powołującego się na istnienie jego ważnego interesu lub interesu publicznego - wyrazić zgodę na odroczenie zapłaty zaległości podatkowej. Kosztem uzyskania takiej pomocy w spłacie podatku stanowiącego dochód budżetu państwa, np. VAT, jest opłata prolongacyjna. Urząd skarbowy ustala ją w decyzji przyznającej ulgę (według stawki równej obniżonej stawce odsetek podatkowych obowiązującej w dniu wydania rozstrzygnięcia).

Odstąpienie od naliczenia opłaty prolongacyjnej jest dozwolone w nielicznych wypadkach. Urząd skarbowy nie ustala jej, jeżeli przyczyną udzielenia ulgi są klęska żywiołowa lub wypadek losowy. Pod pojęciem "klęski żywiołowej" należy rozumieć takie zjawiska, jak trzęsienie ziemi, powódź, susza itp. Termin "wypadek losowy" oznacza natomiast zdarzenie spowodowane czynnikiem zewnętrznym, którego nie można było przewidzieć, np. ciężka choroba. Urząd skarbowy może ponadto odstąpić od ustalenia opłaty prolongacyjnej, jeżeli decyzja przyznająca ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych została wydana w związku z postępowaniem układowym.

Istnieje poza tym możliwość umorzenia opłaty prolongacyjnej. Przewiduje to art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Umorzenie traktowane jest jednak jak ulga w spłacie należności podatkowych. Urząd skarbowy może przystać na to rozwiązanie w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:

www.OrdynacjaPodatkowa.pl »