Gazeta Podatkowa nr 41 (1291) z dnia 23.05.2016

(Nie)ograniczona jawność akt sprawy

Urząd skarbowy prowadzi postępowanie podatkowe w sprawie określenia mi wysokości zobowiązania podatkowego w VAT. Chciałbym przejrzeć zgromadzone do tej pory materiały. Czy urząd skarbowy może odmówić mi wglądu do nich?

TAK. Podatnik ma prawo zapoznać się z aktami sprawy, w której jest stroną, na każdym etapie postępowania podatkowego (pierwszoinstancyjnego i odwoławczego), a także po jego zakończeniu. Stanowi tak art. 178 § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).

Podatnik ma prawo przejrzeć zgromadzone materiały, sporządzić z nich notatki lub odpisy oraz wykonać kopie przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń, np. aparatu fotograficznego w telefonie. Czynności te wykonuje się w lokalu organu podatkowego, w obecności jego pracownika. Można również zażądać od organu podatkowego wydania zwykłych lub uwierzytelnionych kopii akt sprawy oraz uwierzytelnienia kopii.

Zasada jawności akt sprawy dla strony postępowania podatkowego może być jednak ograniczona. Przewiduje to art. 179 Ordynacji podatkowej. Podatnik nie uzyska wglądu do dwóch kategorii dokumentów: zawierających informacje niejawne oraz innych wyłączonych z akt sprawy przez organ podatkowy ze względu na interes publiczny (rozumiany jako nakaz respektowania wartości wspólnych dla całego społeczeństwa). Odmowa umożliwienia podatnikowi zapoznania się z takimi dokumentami, sporządzania z nich notatek, kopii i odpisów, jak również uwierzytelnienia odpisów i kopii lub wydania uwierzytelnionych odpisów, następuje w formie postanowienia. Postanowienie to podlega kontroli instancyjnej i sądowej. Najpierw można wnieść na nie zażalenie. Jeżeli nie przyniesie to zmiany stanowiska fiskusa, podatnik ma prawo złożyć skargę do sądu administracyjnego.

www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:

www.OrdynacjaPodatkowa.pl »