Gazeta Podatkowa nr 73 (1323) z dnia 12.09.2016

Urząd skarbowy właściwy w sprawie korekty deklaracji

Działalność gospodarczą prowadzę od kilku lat. Od lutego br. podlegam pod inny niż wcześniej urząd skarbowy. Muszę natomiast złożyć korektę deklaracji VAT-7 za listopad 2015 r. Czy mam ją dostarczyć do urzędu skarbowego, w którym złożyłem deklarację, czy w którym obecnie się rozliczam?

Podatnik ma prawo skorygować złożoną deklarację (o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej). Stanowi tak art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Korekta deklaracji nie wymaga złożenia uzasadnienia przyczyn dokonania korekty.

Poprawione rozliczenie należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym. Jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń. Stanowi tak art. 18a § 1 Ordynacji podatkowej.

Zastrzega się jednak, że wspomniana zasada nie dotyczy przypadków, kiedy zdarzenie powodujące zmianę właściwości organu podatkowego ma miejsce w trakcie kontroli lub postępowania podatkowego. Organy podatkowe właściwe w dniu wszczęcia kontroli lub postępowania podatkowego do określenia albo ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego pozostają właściwe we wszystkich sprawach związanych ze zobowiązaniem podatkowym, które jest przedmiotem kontroli lub postępowania. Jeżeli zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego nastąpiło po kontroli podatkowej, sprawę będącą przedmiotem weryfikacji w dalszym ciągu prowadzi organ podatkowy właściwy w dniu wszczęcia kontroli podatkowej.

Z pytania wynika, że podatnik zamierza skorygować VAT-7 za listopad 2015 r., przy czym od kilku miesięcy nie rozlicza się w urzędzie skarbowym, w którym złożył tę deklarację. Zmiana urzędu skarbowego nastąpiła po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Podatnik powinien więc złożyć korektę deklaracji VAT-7 za listopad 2015 r. w obecnie właściwym dla niego urzędzie skarbowym (w którym aktualnie się rozlicza). Korekty dokonuje się poprzez złożenie - w formie papierowej lub elektronicznej - deklaracji korygującej. Deklaracja korygująca to nowa wersja rozliczenia zawierająca poprawne dane. Efektem korekty deklaracji może być ujawnienie zaległości podatkowej. Kwotę tę należy uiścić wraz z odsetkami za zwłokę.

www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:

www.OrdynacjaPodatkowa.pl »