Gazeta Podatkowa nr 23 (1377) z dnia 20.03.2017

Korekta zeznania podatkowego

Muszę skorygować PIT-37 za 2016 r. (nie uwzględniłem dochodów z jednego PIT-11). Zeznanie korygujące chcę przesłać przez internet. Czy muszę dołączyć do niego wyjaśnienie przyczyn składania korekty?

NIE. Podatnik ma prawo skorygować nieprawidłowo sporządzone roczne rozliczenie podatku dochodowego, np. nieuwzgledniające wszystkich dochodów.

Korekty dokonuje się poprzez złożenie zeznania korygującego. Zeznanie korygujące to nowa wersja rozliczenia podatku dochodowego za dany rok podatkowy - zawierająca poprawione dane. Składa się je wraz z wymaganymi załącznikami. Trzeba o nich pamiętać także wtedy, gdy zostały złożone wraz z błędnym zeznaniem podatkowym, a dane w nich zawarte nie zmieniły się w stosunku do pierwotnej wersji.

Do zeznania korygującego nie trzeba dołączać uzasadnienia przyczyn naniesienia poprawek. Nie ma jednak prawnych przeciwwskazań do sporządzenia i złożenia takiego wyjaśnienia. Podatnik, przekazując zeznanie korygujące w formie elektronicznej z wykorzystaniem interaktywnego formularza udostępnionego na Portalu Podatkowym, po oznaczeniu dokumentu jako korekta zostanie zresztą zapytany, czy chce dołączyć uzasadnienie przyczyn składania korekty. Wybór należy do niego. Jeżeli odpowie twierdząco, pod zeznaniem korygującym wyświetli się do wypełnienia formularz wyjaśnienia (ORD-ZU).

Zeznanie podatkowe można skorygować do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego ono dotyczy. Jest więc na to zasadniczo 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. PIT-37 za 2016 r. można skorygować do końca 2022 r. Termin przedawnienia podatku może się wydłużyć, jeżeli jego bieg nie rozpocznie się, zostanie zawieszony lub ulegnie przerwaniu w przypadkach wskazanych w art. 70 § 2-8 i art. 70a Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 201).

www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:

www.OrdynacjaPodatkowa.pl »