podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Poradnik VAT nr 15 (399) z dnia 10.08.2015

Ustanowienie pełnomocnika do spraw związanych z rozliczaniem podatku VAT

1. Czy podatnik może ustanowić pełnomocnika?

Za terminowe, jak i prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowych odpowiada podatnik. To on na podstawie prowadzonych ewidencji sprzedaży i zakupu ma obowiązek prawidłowo wyliczyć kwotę podatku należnego i naliczonego za dany okres rozliczeniowy i ustalić zobowiązanie podatkowe za ten okres bądź nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. To podatnik ma też obowiązek złożyć w terminie deklarację VAT i uregulować kwotę zobowiązania podatkowego za dany okres.

Niemniej jednak, w sprawach formalnych, takich jak składanie deklaracji czy różnego rodzaju wniosków, jak i w razie kontroli czy postępowania podatkowego, podatnik może działać przez pełnomocnika.

Zgodnie z art. 137 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.

W niektórych przypadkach – w sprawach mniejszej wagi – nie ma obowiązku udzielania pisemnego pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny podatnika i nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do działania w imieniu podatnika.

Przykład

Podatnik w deklaracji VAT-7 za lipiec 2015 r. błędnie podsumował kwotę w pozycji 38. Po złożeniu deklaracji wyjechał za granicę. Pełnomocnikiem uprawnionym do poprawienia tej oczywistej pomyłki może być żona podatnika, tym bardziej, że błąd pozostaje bez wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego.

2. Rodzaje udzielonego pełnomocnictwa

Forma i tryb zgłoszenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji różnią się w zależności od tego, czy pełnomocnik ma podpisywać deklaracje składane w formie papierowej, czy wysyłane drogą elektroniczną. Wyodrębnia się bowiem dwa rodzaje upoważnienia, gdyż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji papierowych nie uprawnia do podpisywania e-deklaracji i odwrotnie.

» Pełnomocnictwo do składania deklaracji papierowych

Upoważnienie do podpisywania rozliczeń papierowych należy sporządzić na piśmie lub zgłosić ustnie do protokołu. Wynika tak z art. 137 § 2 Ordynacji podatkowej. Z reguły jednak składane jest ono na piśmie. Upoważnienie to (jak i ewentualne zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Złożenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej, w wysokości 17 zł. Kwotę tę należy wpłacić w kasie lub na rachunek bankowy urzędu miasta właściwego ze względu na siedzibę organu podatkowego, w którym pełnomocnictwo jest przedkładane, zaś dowód uiszczenia przedmiotowej opłaty skarbowej lub jego uwierzytelnioną kopię należy dołączyć do pełnomocnictwa lub dostarczyć organowi podatkowemu w ciągu 3 dni od jego złożenia.

W związku z tym, że przepisy nie określają urzędowego wzoru udzielonego pełnomocnictwa, poniżej prezentujemy jego przykład.

PPHU Jan Kowalski 
ul. Inowrocławska 10
70-013 Szczecin
NIP: 9999999999
Szczecin, 30 lipca 2015 r.

Pełnomocnictwo

Z dniem 30 lipca 2015 r. udzielam Adamowi Zaskórskiemu zamieszkałemu w Szczecinie przy ul. Iglastej 5/10, legitymującemu się dowodem osobistym nr ALF 845690, pełnomocnictwa do sporządzania, podpisywania oraz składania w moim imieniu: miesięcznych deklaracji VAT-7 a także korekt tych deklaracji, do składania których zobowiązany jestem na podstawie przepisów prawa podatkowego jako podatnik VAT.

Jan Kowalski

Przy czym pamiętać należy, że w przypadku gdy podatnik rozlicza podatki w różnych urzędach skarbowych, a chce upoważnić wybraną osobę do podpisywania wszystkich deklaracji i zeznań związanych ze swoimi obowiązkami podatkowymi, odpowiednie pełnomocnictwo należy dostarczyć do każdego urzędu skarbowego.

Zamierzam złożyć wniosek o wydanie w mojej sprawie indywidualnej interpretacji dotyczącej rozliczeń VAT. Czy wniosek ten może w moim imieniu złożyć właściciel biura rachunkowego, któremu zleciłam prowadzenie księgowości mojej firmy?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca. Należy jednak wskazać, że właściciel biura rachunkowego nie może wystąpić we własnym imieniu o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w sprawie swojego klienta. Nie jest bowiem stroną postępowania interpretacyjnego, tzw. zainteresowanym. Nie ma natomiast przeszkód, aby właściciel biura rachunkowego złożył w jego imieniu – jako jego pełnomocnik – wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji. Stosuje się bowiem w tym przypadku odpowiednio regulacje dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym. Wynika to z art. 14h Ordynacji podatkowej. Z treści pełnomocnictwa powinno zatem wynikać, że właściciel biura rachunkowego posiada upoważnienie do wystąpienia w imieniu wnioskodawcy o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Taki dokument – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis – należy dołączyć do ww. wniosku.

» E-podpis pełnomocnika

Inaczej kwestia pełnomocnictwa przedstawia się w przypadku składania deklaracji w formie elektronicznej. Pełnomocnik, który ma podpisywać e-deklaracje w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Ponadto, musi legitymować się odpowiednim upoważnieniem sporządzonym w formie papierowej na formularzu UPL-1.

Upoważnienie to należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników, co wynika z art. 80a § 2a Ordynacji podatkowej. Czynność ta nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.

Urzędem skarbowym właściwym w sprawach ewidencyjnych jest:

  • dla podatników VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – urząd skarbowy właściwy w sprawach podatku VAT,
     
  • dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, korzystających ze zwolnienia z VAT – urząd skarbowy właściwy ze względu na ich siedzibę lub miejsce wykonywania działalności,
     
  • dla pozostałych podatników będących podatnikami podatku dochodowego – urząd skarbowy właściwy w sprawach tego podatku,
     
  • dla pozostałych podatników niebędących podatnikami podatku dochodowego – urząd skarbowy właściwy ze względu na ich miejsce zamieszkania lub siedzibę, a jeżeli nie mają miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce – Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście,
Aktywne druki i formularze
Formularze UPL-1 oraz OPL-1 dostępne
są w serwisie www.druki.gofin.pl

Udzielone w ten sposób pełnomocnictwo powinno wpłynąć do urzędu skarbowego co najmniej jeden dzień przed wysłaniem pierwszej e-deklaracji. Nie obowiązuje bowiem ustawowy termin wprowadzenia danych pełnomocnika do systemu e-Deklaracje.

Zawiadomienie o odwołaniu – podobnie jak samo pełnomocnictwo – trzeba złożyć na specjalnym druku oznaczonym symbolem OPL-1. Składa się go również w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Czy można ustanowić kilku pełnomocników do podpisywania deklaracji przesyłanych drogą elektroniczną?

Nie ma prawnych przeciwwskazań, aby ustanowić kilku pełnomocników do podpisywania dokumentów składanych drogą elektroniczną. W praktyce taką możliwość stosuje się przede wszystkim po to, aby zabezpieczyć się na wypadek, gdyby jeden z nich nie był w stanie przesłać deklaracji do urzędu skarbowego w obowiązującym terminie, np. z powodu choroby. Pamiętać jednak należy, że każda upoważniona osoba musi posiadać bezpieczny e-podpis i legitymować się formularzem UPL-1 wystawionym na swoje imię i nazwisko. Ponadto, dana deklaracja może być podpisana tylko przez jedną osobę i raz złożona.

3. Osoba odpowiedzialna za zobowiązania podatkowe

Ustanowienie pełnomocnika – choć w wielu przypadkach pozwala na uniknięcie przez podatnika szeregu obowiązków o charakterze formalnym – nie zwalnia jednak podatnika z odpowiedzialności majątkowej.


Uwaga

Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe zawsze ponosi podatnik a nie osoba przez niego upoważniona.


W konsekwencji to podatnik, a nie pełnomocnik zobowiązany jest do uregulowania należnego zobowiązania podatkowego. Nawet więc wówczas gdy na deklaracji widnieje podpis upoważnionej księgowej, czy upoważnionego pracownika biura rachunkowego, a podatnik spisał odpowiednią umowę z biurem co do prowadzenia spraw podatkowych, to on a nie biuro odpowiada zarówno za terminowe, jak i prawidłowe rozliczenie podatków.

Z kolei odpowiedzialność pełnomocnika za ewentualnie popełnione błędy powinna być określona w treści pełnomocnictwa. Tego rodzaju odpowiedzialność podatnik będzie mógł wyegzekwować na drodze postępowania sądowego. Jest to jednak proces z powództwa cywilnego, który pozostaje bez znaczenia dla organów podatkowych, przed którymi stroną odpowiedzialną za zobowiązania podatkowe jest zawsze podatnik.

www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.