Gazeta Podatkowa nr 8 (1258) z dnia 28.01.2016

Deklaracje na podatek od nieruchomości składa się co roku

W swojej działalności wykorzystuję pawilon handlowy, którego jestem właścicielem. Do tej pory w składanej deklaracji na podatek od nieruchomości nie wyszczególniałem klatek schodowych, aneksu kuchennego, pomieszczeń sanitarnych oraz piwnicy o wysokości poniżej 1,40 m. Czy od tych pomieszczeń należy opłacać ten podatek? Czy rzeczywiście co roku muszę składać organowi podatkowemu deklarację?

Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej składają w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy. Powyższy obowiązek obciąża tych podatników każdego roku. Jeżeli w ciągu roku podatkowego zachodzą zmiany w przedmiotach opodatkowania danego podatnika, to ma on obowiązek skorygować złożoną w styczniu deklarację. Ma na to 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia, np. kupna bądź sprzedaży nieruchomości.

Natomiast obowiązek składania deklaracji nie obciąża przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Składają oni właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych tylko raz, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Następnie zgłaszają tylko ewentualne zmiany w zakresie przedmiotów opodatkowania.

Jeśli chodzi o podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości, to dla budynków jest to ich powierzchnia użytkowa. Zgodnie z definicją zawartą w art. 1a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.) powierzchnia użytkowa budynku lub jego części to powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe. Jeśli zaś chodzi o wysokość pomieszczeń podlegających opodatkowaniu, to przepisy powołanej ustawy stanowią, że powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się. To zaś oznacza, że do podstawy opodatkowania Czytelnik nie musi wliczać klatki schodowej oraz powierzchni użytkowej piwnicy o wysokości mniejszej niż 1,40 m. Opodatkowaniu podlegają natomiast pomieszczenia sanitarne oraz aneks kuchenny.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od nieruchomości:

www.PodatekOdNieruchomosci.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

maj 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.