Gazeta Podatkowa nr 60 (1310) z dnia 28.07.2016

Najemca nie płaci podatku od nieruchomości

W związku z przeprowadzką dysponuję wolnym mieszkaniem, które chciałbym wynająć. Zamierzam przerzucić na najemcę wszystkie koszty związane z utrzymaniem nieruchomości i niezależnie od tego uzyskać od niego czynsz. Czy dopuszczalne jest, abym przeniósł na niego także zobowiązanie wynikające z podatku od nieruchomości? Co się stanie, jeśli on tego podatku nie zapłaci - czy organ podatkowy będzie prowadzić wtedy egzekucję z jego majątku?

Sprawę należy rozpatrywać jako dwa niezależne zagadnienia. Odnosząc się stricte do zagadnień podatkowych należy wyjaśnić, że najemca nie staje się podatnikiem podatku od nieruchomości. O tym, na kim spoczywa obowiązek zapłaty podatku decydują przepisy ustawy, a nie porozumienie stron. Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące przede wszystkim właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych. Podatek ten obciąża również - w zależności od sytuacji - posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych oraz użytkowników wieczystych gruntów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716).

Najemca nie jest zatem podatnikiem, nie jest bowiem samoistnym posiadaczem nieruchomości (lokalu). Posiadacz samoistny, zgodnie z definicją z Kodeksu cywilnego, to ten, kto właścicielem nie jest, ale włada rzeczą w taki sposób, jakby nim był. Natomiast wspomniany w pytaniu najemca czy podobnie dzierżawca, to posiadacze zależni. Nie korzystają oni z rzeczy "jak właściciele", ale zgodnie z treścią umowy, która ich łączy z właścicielem (wynajmującym). Oznacza to, że w razie niezapłacenia podatku organ podatkowy w ogóle nie będzie kierował żadnych pism czy roszczeń w stosunku do najemcy, a jedynie wobec Czytelnika.

Czym innym jest natomiast kwestia obciążenia (finansowego, ekonomicznego) określonego podmiotu w związku ze wspomniany podatkiem. W umowie najmu może znaleźć się zapis, iż ciężar finansowy takiego zobowiązania będzie ponosił najemca. Oznacza to jednak tylko to, że musi on oddać wynajmującemu wspomnianą kwotę (np. doliczając ją do czynszu za określony miesiąc). Brak zapłaty podatku przez właściciela lokalu nie będzie jednak uprawniał organów podatkowych do wszczęcia postępowania przeciwko najemcy. W decyzji wymiarowej (określającej wysokość zobowiązania podatkowego na dany rok) tylko właściciel (wynajmujący) będzie figurował jako podatnik i tylko wobec niego będzie można wszcząć stosowne postępowanie. Natomiast wynajmujący w takiej sytuacji będzie mógł dochodzić zwrotu kwoty podatku od najemcy.

Nie jest możliwe przenoszenie obowiązku podatkowego za pomocą umowy cywilnoprawnej - takie porozumienie nie wywiera skutków prawnych na gruncie prawa podatkowego.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od nieruchomości:

www.PodatekOdNieruchomosci.pl »