Gazeta Podatkowa nr 47 (1401) z dnia 12.06.2017

Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowej

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. za budowlę w rozumieniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie podatku od nieruchomości uznaje się całą elektrownię wiatrową wraz z jej elementami technicznymi.

O CO PYTAŁ PODATNIK?

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz działania inwestycyjne w zakresie pozyskiwania energii odnawialnej z elektrowni wiatrowej. Farma wiatrowa składa się z elektrowni wiatrowych posadowionych na działce oraz obiektów współtowarzyszących, a jednocześnie służących funkcjonowaniu tej farmy.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie: "Czy przepisy ustawy o inwestycjach w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości umożliwiają stwierdzenie, że dotychczasowa podstawa podatku od nieruchomości w zakresie elektrowni wiatrowych uległa zmianie i w roku 2017 ustalić należy jego nowy wymiar dla elektrowni wiatrowej?".

W opinii wnioskodawcy istnieją istotne przesłanki przemawiające za stwierdzeniem, że ustawa o inwestycjach nie powoduje jakiejkolwiek zmiany zakresu opodatkowania inwestycji podatkiem od nieruchomości, ani wysokości tego podatku. Na potwierdzenie swojego stanowiska przywołał on treść uzasadnienia do ustawy, z którego jego zdaniem nie wynika, że celem regulacji było dokonanie zmian w zakresie podatku od nieruchomości. Wskazał on, że celem było jedynie wprowadzenie obowiązku szerszego stosowania przepisów Prawa budowlanego (m.in. utrzymania obiektów budowlanych w należytym stanie technicznym) do części niebudowlanych elektrowni wiatrowych.

ZDANIEM WÓJTA GMINY:

Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski uznał za nieprawidłowe stanowisko zaprezentowane przez wnioskodawcę.

Zaznaczył, iż nową definicję zarówno "elektrowni wiatrowej", jak i jej "elementów technicznych" wprowadziła ustawa o inwestycjach. Zgodnie z art. 2 tej ustawy użyte określenia oznaczają, że:

• elektrownia wiatrowa - to budowla w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, składająca się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii,

• elementy techniczne - to wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu.

Wobec takiej definicji Wójt wskazał, że cała elektrownia wiatrowa została uznana za budowlę i podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości będą stanowić zarówno jej fundament, wieże, jak i elementy techniczne.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wójt przywołał wyroki WSA w Bydgoszczy z dnia 21 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Bd 866/16, oraz WSA w Łodzi z dnia 24 marca 2017 r., sygn. akt SA/Ld 1/17. Wynika z nich, że budowlą w rozumieniu przepisów prawa jest cała elektrownia wiatrowa wraz z jej elementami technicznymi.

(interpretacja indywidualna Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 29 marca 2017 r., nr 312.45.05.2017.JC.JM)

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od nieruchomości:

www.PodatekOdNieruchomosci.pl »