podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Poradnik VAT nr 23 (383) z dnia 10.12.2014

Akcyza na samochód sprowadzony z zagranicy

W 2011 r. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej kupiła w Danii samochód Nissan X-Trail, który na terenie tego państwa był zarejestrowany jako auto ciężarowe. Po jego sprowadzeniu do Polski uzyskano zaświadczenie VAT-25 o braku obowiązku zapłaty podatku VAT i zarejestrowano również jako samochód ciężarowy. Czy w związku z przedstawioną sytuacją powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym?

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym w celu określenia, czy samochód marki Nissan X-Trail stanowi wyrób podlegający opodatkowaniu akcyzą w związku z jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem z terytorium Danii, niezbędne jest jego prawidłowe zaklasyfikowanie do właściwego kodu CN. W myśl art. 100 ww. ustawy (który obowiązuje w niezmienionej wersji od 2010 r.) opodatkowaniu akcyzą podlegają samochody osobowe zdefiniowane jako pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. A zatem w celu określenia czy pojazd jest samochodem osobowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą, niezbędne jest jego prawidłowe sklasyfikowanie według Nomenklatury Scalonej.

Z informacji ogólnie dostępnych wynika, że samochód Nissan X-Trail to samochód terenowy typu SUV. Produkowany jest przez japońskiego producenta, który znany jest na rynku jako producent dużych, typowo terenowych aut, takich jak Nissan Patrol czy Terrano. Nissan X-Trail jest samochodem osobowym uterenowionym.

Zgodnie z regułami określonymi w Nomenklaturze Scalonej samochód marki Nissan X-Trail należy sklasyfikować w dziale 87 – "Pojazdy nieszynowe oraz ich części i akcesoria", który obejmuje m.in.: pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu osób (pozycja 8702 albo 8703) lub towarów (pozycja 8704).

Pozycja 8702 obejmuje pojazdy mechaniczne do przewozu dziesięciu lub więcej osób razem z kierowcą i zalicza się tu np. autobusy, autokary. Zatem pozycja ta nie obejmuje omawianego samochodu bowiem ten może przewozić maksymalnie do 7 osób.

Pozycja 8703 obejmuje pojazdy mechaniczne różnego typu przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, jednakże nie obejmuje pojazdów mechanicznych objętych pozycją 8702. Ponadto, w pozycji tej "samochody osobowo-towarowe" oznaczają pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej dziewięciu osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów.

Natomiast pod pozycją 8704 sklasyfikowane są pojazdy samochodowe do transportu towarowego, do której zalicza się m.in. furgony, ciężarówki, wywrotki czy cysterny czyli takie pojazdy, których cechy wskazują na to, że przeznaczone są głównie do transportu towarów, a nie do transportu osób.

Z wyjaśnień do Taryfy celnej ogłoszonych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. (M. P. nr 86, poz. 880), które doprecyzowują brzmienie poszczególnych pozycji CN, wynika, że w odniesieniu do pozycji 8703: "(…) Klasyfikacja pewnych pojazdów mechanicznych objętych niniejszą pozycją jest wyznaczona przez pewne cechy, które wskazują, że pojazdy te są głównie przeznaczone raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto wynosi 5 ton i które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są te powszechnie znane jako pojazdy wielozadaniowe (np. pojazdy typu van, SUV-y (Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup). O tym, że pojazd klasyfikuje się do pozycji 8703, świadczą następujące cechy:

a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem zabezpieczającym (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwice oraz wyposażenie do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) dla każdej osoby lub obecność stałych punktów kotwiących i wyposażenie do zainstalowania siedzeń i wyposażenia zabezpieczającego w przestrzeni tylnej powierzchni dla kierowcy i przestrzeni siedzeń pasażerów; takie siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składające się ze zdejmowanych z punktów kotwiących lub składanych;

b) obecność tylnych okien wzdłuż dwubocznych paneli;

c) obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tylu;

d) brak stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich siedzeń pasażerów, a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów;

e) wyposażenie całego wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie, popielniczki) (…)".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Taryfy celnej sklasyfikowanie pojazdów mechanicznych do pozycji 8704 zależy od pewnych cech, które wskazują na to, że pojazdy są przeznaczone głównie do transportu towarów, a nie do transportu osób. Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton i które posiadają oddzieloną część tylną lub otwartą naczepę (platformę), normalnie wykorzystywaną do transportu towarów, ale mogącą posiadać tylne siedzenia-ławki, które nie mają pasów bezpieczeństwa, punktów mocowania ani wyposażenia kojarzonego z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów, i które są składane płasko na boki w celu umożliwienia pełnego wykorzystania naczepy do transportu towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych należą tzw. pojazdy wielozadaniowe (np. pojazdy w typie vana, pojazdy typu pickup oraz niektóre SUVy – Sports Utility Vehicles). O tym, że dany pojazd kwalifikuje się do tej pozycji, świadczą następujące cechy:

a) siedzenia-ławki bez wyposażenia zabezpieczającego (np. pasów bezpieczeństwa lub punktów do zamocowania pasów bezpieczeństwa i potrzebnego do tego wyposażenia) ani bez wyposażenia kojarzonego z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów; siedzenia te są zwykle składane tak, aby możliwe było pełne wykorzystanie tylnej części pojazdu (vany) lub naczepy/platformy (pojazdy typu pickup) do transportu towarów;

b) oddzielna kabina dla kierowcy i pasażerów oraz oddzielna otwarta naczepa z panelami bocznymi i nakładaną klapą (pojazdy typu pickup);

c) brak okien na bokach pojazdu; obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi bez okien na bokach pojazdu lub z tyłu przeznaczonych do załadunku i rozładunku towarów (vany);

d) zamontowany na stałe panel lub przegroda pomiędzy częścią dla kierowcy i pasażerów siedzących z przodu a częścią tylną;

e) brak wyposażenia części załadunkowej pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie, popielniczki).

Dla określenia czy dany pojazd podlega opodatkowaniu akcyzą należy stosować wyłącznie normy zawarte w ustawie o podatku akcyzowym. Zatem nie ma prawnych podstaw, by opierać się na innych regulacjach, w tym na przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.). Przepisy Prawa o ruchu drogowym stosowane są w zakresie podatku akcyzowego jedynie do stwierdzenia, czy dany pojazd jest zarejestrowany na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (akcyzie podlegają bowiem samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju).

Należy także zaznaczyć, że nazwa handlowa, czy przeznaczenie wyrobu nie decyduje ostatecznie o klasyfikacji do wskazanych kodów CN. Do odpowiedniego zaklasyfikowania danego wyrobu brane są pod uwagę jego cechy projektowe, charakterystyczne dla określonej grupy wyrobów.

Zatem zgodnie z brzmieniem pozycji CN 8703, klasyfikuje się do niej pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Według "Słownika języka polskiego" znaczenie słowa "zasadniczo", oznacza tyle co:

  • zupełnie, całkowicie, gruntownie;
     
  • wyrażenie częściowej akceptacji, zastrzegając zarazem, że nie jest ona zupełna.

Co prawda producent pojazdu może wypowiedzieć się, co do pierwotnego przeznaczenia pojazdu, jednakże istotnym jest ustalenie tego zasadniczego przeznaczenia również w oparciu o stan pojazdu w dniu jego wewnątrzwspólnotowego nabycia i zasad klasyfikacji do kodu CN. Należy podkreślić, że wszelkie dokumenty, w szczególności w postaci zagranicznego dowodu rejestracyjnego i badania technicznego nie mogą stanowić podstawy do dokonania kwalifikacji taryfowej pojazdu. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 maja 2012 r., sygn. akt l GSK 370/12, w którym stwierdzono, iż: "(…) Przedstawione dokumenty zostały wydane w oparciu o inne przepisy niż podatkowe, bowiem o przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zatem dokumenty te nie są wiążące dla organów podatkowych, w zakresie klasyfikacji pojazdów jako wyrobów akcyzowych, bowiem dla potrzeb podatku akcyzowego, podstawę prawną rozstrzygnięcia, stanowią wyłącznie przepisy ustawy o podatku akcyzowym.(…)"

Reasumując

Jeżeli przywieziony w 2011 r. z Danii samochód marki Nissan X-Trail posiada cechy konstrukcyjne wskazujące, że jego zasadniczym przeznaczeniem jest przewóz osób (CN 8703), to w związku z jego nabyciem wewnątrzwspólnotowym obowiązek podatkowy w akcyzie powstał w 2011 r.

Należy więc wziąć pod uwagę przede wszystkim wygląd zewnętrzny pojazdu, czyli: przeszklone nadwozie, drzwi umożliwiające dostęp do wnętrza kabiny (cechy typowe dla pojazdów przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób) oraz gabaryty pojazdu (pojazdy do transportu towarowego są zwykle zdecydowanie większe). Istotne znaczenie ma również: wyposażenie wnętrza kabiny w elementy wskazujące na przeznaczenie do przewozu osób takie jak: siedzenia, pasy bezpieczeństwa, tapicerka, schowki, uchwyty, oświetlenie.

Pojazdy bez drugiego rzędu siedzeń i pasów bezpieczeństwa dla pasażerów zawierające wyposażenie pozwalające na zamontowanie tych elementów – punkty kotwienia siedzeń, punkty mocowania pasów – również podlegają klasyfikacji w pozycji CN 8703 i opodatkowaniu akcyzą. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że sposób dostosowania wnętrza, np. poprzez złożenie lub wymontowanie foteli, jak również wykorzystanie pojazdu do aktualnych potrzeb użytkownika (do przewożenia towarów) nie wpływa na jego klasyfikację do pozycji CN 8704 (samochód ciężarowy).

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek akcyzowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekAkcyzowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.