Poradnik VAT nr 11 (395) z dnia 10.06.2015
Produkcja wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym w systemie przedpłaty akcyzy
Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w tym załączniku, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
2) mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2014 r. poz. 1104);
3) piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
4) mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
6) energii elektrycznej;
7) wyrobów węglowych;
8) suszu tytoniowego;
9) wyrobów gazowych.
1. Termin i warunki uiszczenia przedpłaty akcyzy
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1–4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w tym załączniku, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwej izby celnej, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu
– za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.
Powyższy przepis stanowi, iż wyłączenie obowiązku produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym uzależnione jest od wcześniejszej zapłaty akcyzy w formie przedpłaty oraz złożenia deklaracji w tym zakresie. Kwota przedpłaty akcyzy powinna zostać z góry obliczona i wpłacona na właściwy rachunek izby celnej przed końcem miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zostaną wyprodukowane wyroby akcyzowe.
Kwota przedpłaty powinna być wyliczona na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w danym momencie oraz szacowanej ilości wyrobów akcyzowych, jakie dany producent wyprodukuje w następnym okresie. W rezultacie, przedpłata akcyzy ma charakter jednorazowy i obejmuje całość podatku należnego od wyrobów akcyzowych. Przedpłata akcyzy po wytworzeniu w danym miesiącu wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, zaliczana jest na poczet akcyzy należnej od produkcji wyrobów akcyzowych w danym miesiącu.
Przepisy ustawy nie przewidują możliwości dopłaty przedpłaty akcyzy po rozpoczęciu miesiąca, za który dana przedpłata została uiszczona. Natomiast nie istnieją przeszkody aby dodatkowa kwota przedpłaty mogła być zrealizowana w trybie art. 22 ustawy w sytuacji, kiedy zostanie dokonana jeszcze przed rozpoczęciem miesiąca, za który zostanie uiszczona.
Przykład
Producent, który zamierza wyprodukować 1.000 hl wina w czerwcu i od tej ilości dokonał przedpłaty akcyzy 15 maja (tj. przed końcem miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym to wino zostanie wyprodukowane), mógł do końca maja dokonać dopłaty przedpłaty akcyzy, jeżeli stwierdziłby, że produkcja będzie wyższa niż zakładane 1.000 hl. Taka możliwość już nie wystąpi po 31 maja. |
Oprócz obliczania i zapłaty akcyzy, przepisy art. 22 ust. 1 ustawy nakładają obowiązek składania do właściwego dla danego podatnika naczelnika urzędu celnego deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy – AKC-PA. Wzór deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. poz. 1278).
Wzór formularza AKC-PA dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl |
Podmiot zobowiązany do składania deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego dokonuje oznaczenia symbolu deklaracji AKC-PA poprzez wskazanie w odpowiednim miejscu oznaczenia literowego dotyczącego danego rodzaju wyrobu akcyzowego.
Dla każdej grupy wyrobów akcyzowych należy złożyć oddzielną deklarację AKC-PA, wpisując odpowiednio literę: A, B, C, D, F, I, J lub K. Przykładowo, jeżeli przedpłata będzie dotyczyła produkcji wina, to w miejsce kropek należy wpisać literę B, w przypadku produkcji piwa literę C itd.
Ponadto, w deklaracji AKC-PA należy wskazać rok i miesiąc, w którym zostaną wyprodukowane wyroby akcyzowe, w stosunku do których składana jest deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy.
Wpłacona przedpłata akcyzy jest zaliczana na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, w którym zostaną wyprodukowane wyroby akcyzowe, następnie jest ona uwzględniana w miesięcznej deklaracji podatkowej AKC-4 "Deklaracja dla podatku akcyzowego".
Należy jednocześnie pamiętać, iż złożenie deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy nie wyłącza obowiązku podatnika do złożenia miesięcznej deklaracji w sprawie podatku akcyzowego AKC-4.
Stosownie bowiem do art. 22 ust. 3 ustawy, kwotę przedpłaty akcyzy należy uwzględnić w deklaracji dla podatku akcyzowego składanej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
2. Rozliczenie akcyzy w miesięcznej deklaracji akcyzowej AKC-4
Jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik – również ten stosujący system przedpłaty akcyzy – jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej
– za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Deklaracje podatkowe składają się z formularza głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych. Poniżej zostały wymienione formularze dla tych wyrobów akcyzowych, dla których może być stosowany system przedpłaty akcyzy, a mianowicie:
- AKC-4/A – "Podatek akcyzowy od alkoholu etylowego";
- AKC-4/B – "Podatek akcyzowy od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich";
- AKC-4/C – "Podatek akcyzowy od piwa";
- AKC-4/D – "Podatek akcyzowy od paliw silnikowych (z wyłączeniem gazu)";
- AKC-4/F – "Podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych";
- AKC-4/I – "Podatek akcyzowy od paliw opałowych (z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów gazowych)";
- AKC-4/J – "Podatek akcyzowy od gazu do napędu silników spalinowych";
- AKC-4/K – "Podatek akcyzowy od olejów smarowych i pozostałych olejów".
W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego dotyczy, wówczas od tej różnicy należne są odsetki jak od zaległości podatkowej. Odsetki nalicza się za okres od ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostały wyprodukowane, do dnia, w którym powinna zostać zapłacona należna akcyza za te wyroby. W tym zakresie, przepisy o zaległościach podatkowych stosuje się odpowiednio (art. 22 ust. 4 ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy wpłacona akcyza jest wyższa niż należna – wówczas tę nadwyżkę podatnik powinien wykazać w deklaracji akcyzowej i rozliczyć przy przedpłatach akcyzy za następne okresy rozliczeniowe. Rozliczenie to może nastąpić pod warunkiem, że podatnik:
- nie posiada zaległości podatkowych,
- nie posiada bieżących zobowiązań podatkowych,
- nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
W przypadku zaległości podatkowych, bądź bieżących zobowiązań podatkowych – nadwyżka przedpłaty akcyzy zostaje rozliczona z tymi zaległościami.
Przy dokonywaniu wpłat podatku akcyzowego należy pamiętać, że specyfiką podatku akcyzowego jest to, że chociaż deklaracje podatkowe składane są do właściwego naczelnika urzędu celnego czyli organu podatkowego pierwszej instancji, to zapłata akcyzy następuje na rachunek właściwej izby celnej, a nie tego urzędu.
Podatnicy korzystający z systemu przedpłaty akcyzy nie są zobowiązani do wpłat dziennych akcyzy, gdyż produkcja wyrobów akcyzowych odbywa się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wpłaty dzienne związane są z podmiotami, które uczestniczą w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a mianowicie:
- zarejestrowanymi odbiorcami, z wyłączeniem zarejestrowanych odbiorców posiadających zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
- podmiotami prowadzącymi składy podatkowe,
- podatnikami, będącymi właścicielami wyrobów akcyzowych, którzy wyprowadzają je ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie posiadanego zezwolenia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W przypadku podatnika stosującego przedpłatę akcyzy, ma on prawo do obniżenia akcyzy wynikającej z miesięcznej deklaracji AKC-4, nie tylko o kwotę przedpłaty ale również o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy.
Wyrobami akcyzowymi, które podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy i z tego obowiązku nie zostały zwolnione są: napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i susz tytoniowy. W przypadku suszu tytoniowego podkreślić należy, że wyrób ten jest wyłączony ze stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wynika to wprost z art. 40 ust. 7 ustawy w świetle którego, procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego. Również jego produkcja odbywa się poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 8, co wyklucza stosowanie systemu przedpłaty akcyzy na produkcję tego wyrobu.
A zatem, jeżeli wyroby akcyzowe produkowane w systemie przedpłaty akcyzy podlegają obowiązkowi oznaczania podatkowymi znakami akcyzy (banderolami), wówczas rozliczenie należnej akcyzy od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych jest szczególne. Bowiem co do zasady, kwotę należnej od nich akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyprodukowane wyroby akcyzowe lub ich opakowania jednostkowe.
Wobec podatnika stosującego przedpłatę akcyzy, obniżenie akcyzy z tytułu nałożenia podatkowych znaków akcyzy (banderol) wynika z art. 21 ust. 7 pkt 2 lit. a) ustawy. Przepis ten również reguluje moment, w którym to obniżenie może nastąpić, bowiem w przypadku produkcji wyrobów akcyzowych, poza składem podatkowym od których została zapłacona przedpłata akcyzy, obniżenie akcyzy o kwotę stanowiącą wartość nałożonych banderol akcyzowych nie może nastąpić wcześniej niż po powstaniu obowiązku podatkowego.
W praktyce oznacza to, że kwota należnej akcyzy od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w systemie przedpłaty akcyzy może być obniżona o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy dopiero po ich wyprodukowaniu, rozlaniu lub zapakowaniu w opakowania jednostkowe oraz prawidłowym oznaczeniu podatkowymi znakami akcyzy.
www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek akcyzowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekAkcyzowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|