Gazeta Podatkowa nr 38 (1288) z dnia 12.05.2016

Jak opodatkować zachowek?

Spadek po ojcu otrzymała moja siostra i brat. Nie zostałam wydziedziczona, jednak w testamencie nic mi nie zapisano. W tej sytuacji zamierzam dochodzić od rodzeństwa zachowku. Rodzeństwo złożyło już do urzędu skarbowego zeznanie podatkowe, aby nie płacić podatku. Czy mi również będzie przysługiwać takie uprawnienie? Jeżeli tak, to kiedy powinnam złożyć zeznanie?

Otrzymanie rzeczy i praw tytułem zachowku również podlega przepisom dotyczącym podatku od spadków i darowizn. Nie oznacza to, że ostatecznie każdy musi uiścić podatek. Czytelniczka może starać się o skorzystanie ze zwolnień podatkowych. Uprawniony do zachowku może dochodzić przede wszystkim od spadkobierców zapłaty określonej sumy pieniężnej bądź przeniesienia na niego praw o określonej wartości. Niemniej jednak w przeciwieństwie do spadkobierców nie nabywa od razu zachowku, a jedynie prawo jego dochodzenia (roszczenie).

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego. Przy dziedziczeniu termin wynosi również sześć miesięcy, ale liczony jest od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku. W przypadku zachowku obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą zaspokojenia roszczenia. Stanowi o tym art. 6 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205). Zatem dopiero po spełnieniu roszczenia przez rodzeństwo Czytelniczki liczony będzie termin do złożenia wspomnianego zeznania podatkowego.

W przypadku zachowku decydujący jest nie moment śmierci spadkodawcy, ale spełnienia roszczenia na rzecz uprawnionego.

Po otrzymaniu zachowku Czytelniczka powinna złożyć zeznanie na formularzu SD-Z2 do właściwego dla siebie urzędu skarbowego. W formularzu musi podać m.in. wartość otrzymanego przysporzenia, a także relację osobistą względem spadkodawcy.

Mimo że zachowek płacą spadkobiercy, pochodzi on z masy spadkowej. Zatem wskazać należy spadkodawcę - ojca, a nie spadkobierców - rodzeństwo. Jeśli powyższe formalności nie zostaną spełnione, opodatkowanie zachowku nastąpi na zasadach ogólnych właściwych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od spadków i darowizn:

www.Prawnik-Rodzinny.pl »