Specjalne dyżury JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców (czytaj więcej)20 lutego 2018 r. (wtorek) mija termin złożenia zawiadomienia o wyborze/rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy20 lutego 2018 r. (wtorek) mija termin złożenia zawiadomienia o wyborze/rezygnacji z kwartalnej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy

Gazeta Podatkowa nr 90 (1444) z dnia 9.11.2017

Rynkowa wartość spadku w zeznaniu podatkowym

Odziedziczyłem spadek po ojcu. W skład majątku wchodzi dużo ruchomości i różnego rodzaju praw majątkowych. W zeznaniu podatkowym, które mam wypełnić, wymaga się określenia wartości nabytych praw. W jaki sposób to ustalić, aby nie narazić się na zarzut podawania nieprawdziwych informacji? Po co w ogóle to robić, skoro niezależnie od wartości spadku i tak nie zapłacę podatku?

Czytelnik, jako że należy do tzw. grupy zerowej, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego i faktycznie nie zapłacić w ogóle podatku, niezależnie od wartości odziedziczonego spadku. Aby było to możliwe, należy złożyć deklarację SD-Z2, w terminie 6 miesięcy, licząc od uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku (albo zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia, jeśli potwierdzenie miało miejsce u notariusza). Przepisy wskazują, że podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Wynika to z art. 7 ust. 1 ustawy podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2017 r. poz. 833 ze zm.).

Wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych - w wysokości tych wkładów. Nie ma prawnego obowiązku zlecania tego rodzaju wyceny rzeczoznawcy majątkowemu czy innemu specjaliście. Jeżeli nabywca nie określił wartości nabytych rzeczy lub praw majątkowych albo wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny naczelnika urzędu skarbowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia. Na wykonanie tego obowiązku podatnikowi wyznacza się co najmniej 14 dni od dnia doręczenia wezwania i podaje się jednocześnie wartość rzeczy i praw według wstępnej oceny organu podatkowego. Jeżeli nabywca, pomimo wezwania, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez nabywcę wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez nabywcę, koszty opinii biegłego ponosi nabywca.

Rynkowe ustalenie wartości nabytych rzeczy i praw pozwala podatnikowi udokumentować legalne pochodzenie otrzymanego majątku. Może to być szczególnie pomocne w przyszłości w razie kontroli podatkowej, np. w sytuacji kupna nieruchomości, gdy dochody wykazane w PIT, zdaniem organu podatkowego, nie były wystarczające na dokonanie tego rodzaju zakupu.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od spadków i darowizn:

www.Prawnik-Rodzinny.pl »

DARMOWE PROGRAMY
Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

luty 2018
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII