Gazeta Podatkowa nr 70 (1320) z dnia 1.09.2016

Ulga mieszkaniowa przy zapisie windykacyjnym

Rodzina wuja poinformowała mnie, że w testamencie uczyniono na moją rzecz zapis windykacyjny kawalerki. W tej chwili wynajmuję jeszcze mieszkanie. Czy to prawda, że jeśli się nie przeprowadzę do kawalerki, będę musiała zapłacić podatek? Jeśli tak, to co zrobić, aby tego uniknąć?

Ulga mieszkaniowa przy zapisie windykacyjnym
rys. Ulga mieszkaniowa przy zapisie windykacyjnym

Co do zasady uzyskanie tego rodzaju przysporzenia skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn. Po powstaniu obowiązku podatkowego należy złożyć terminowo deklarację podatkową i zapłacić podatek. Przy nabyciu w drodze zapisu windykacyjnego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, postanowienia częściowego stwierdzającego nabycie przedmiotu zapisu windykacyjnego, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego. Wynika to z art. 6 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205 ze zm.).

Pod pewnymi warunkami Czytelniczka może skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej, która powoduje obniżenie wysokości podatku, a nawet jego brak. Ulga polega na tym, że nie wlicza się do podstawy opodatkowania czystej wartości nabytego mieszkania (budynku mieszkalnego) do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. Takie uprawnienie przysługuje m.in. wtedy, gdy mieszkanie (budynek mieszkalny) został uzyskany w drodze zapisu windykacyjnego przez osobę należącą do II grupy podatkowej. Jednym z warunków uzyskania prawa do ulgi jest to, że nabywca nie może być m.in. właścicielem innego budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego czy też najemcą lokalu lub budynku. Jeśli przysługuje mu jakiś tytuł prawny do lokalu (budynku), to musi w ciągu 6 miesięcy od złożenia zeznania podatkowego przenieść własność na rzecz np. zstępnych bądź rozwiązać umowę najmu.

Istotne jest również to, że w otrzymanym mieszkaniu podatnik musi mieszkać będąc w nim zameldowanym na pobyt stały i nie może go zbyć - poza pewnymi wyjątkami - przez okres 5 lat liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku) bądź od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku (jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego).

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od spadków i darowizn:

www.Prawnik-Rodzinny.pl »