Gazeta Podatkowa nr 8 (1362) z dnia 26.01.2017

Ile czasu na rozliczenie się z fiskusem z otrzymanych prezentów?

Otrzymałem od dziadka sporą ilość gotówki w ramach prezentu świątecznego. Dziadek chce w ten sposób pomóc mi w usamodzielnieniu się i uzbieraniu środków na wkład własny na mieszkanie. Dowiedziałem się, że muszę to zgłosić do urzędu skarbowego. Czy to prawda? Nie był to pierwszy taki prezent od dziadka - czy ma to znaczenie w tej sprawie?

Wszystko zależy od okoliczności sprawy, jednak już na początku należy wyjaśnić, że "prezenty" niezależnie od okazji z punktu widzenia prawa - zarówno cywilnego, jak i podatkowego - traktowane są po prostu jako darowizny, ze wszystkimi związanymi z tym konsekwencjami. W sytuacji gdy obdarowany jest osobą fizyczną, tego rodzaju czynność prawna (umowa) podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Osoby najbliższe należące do tzw. grupy zerowej (m.in. rodzice, dzieci, szeroko pojęci zstępni) nie muszą płacić podatku niezależnie od wartości darowizny, pod warunkiem terminowego jej zgłoszenia (gdy jest to wymagane), czy też stosownego udokumentowania. Czytelnik należy do tzw. grupy zerowej - jest zstępnym wobec darczyńcy.

Z całkowitego zwolnienia podatkowego można skorzystać, jeśli zgłosi się nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego. Przy darowiźnie obowiązek ten powstaje najczęściej z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. Ponadto w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, wymaga się udokumentowania ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym. Ten ostatni wymóg dotyczy sytuacji, gdy wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza - w sytuacji Czytelnika - kwotę 9.637 zł.

W razie niespełnienia wskazanych warunków, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Należy pamiętać, że obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza - w sytuacji Czytelnika - kwoty 9.637 zł. Podobnie jest, gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od spadków i darowizn:

www.Prawnik-Rodzinny.pl »