Gazeta Podatkowa nr 61 (1415) z dnia 31.07.2017

Podatek od darowizny udziałów

Jeden ze wspólników będzie nieodpłatnie przekazywał udziały w spółce z o.o. innemu wspólnikowi. Czy z tego tytułu będzie musiał rozliczyć się z podatku od spadków i darowizn? Jeśli tak, to czy podstawę opodatkowania będzie stanowiła wartość nominalna udziałów?

Nieodpłatne przekazanie udziałów niekoniecznie musi oznaczać darowiznę. Dosłownie oznacza przeniesienie bez zapłaty. Jeśli umowa przewiduje, że wspólnik w zamian za udziały otrzyma inne świadczenie lub np. będzie zwolniony z długu, to będziemy mieli do czynienia z umową inną niż darowizna.

Nabycie udziałów przez osobę fizyczną tytułem darowizny podlega podatkowi od spadków i darowizn (art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn - Dz. U. z 2017 r. poz. 833 ze zm.). Przy tym obowiązek podatkowy ciąży na obdarowanym (art. 5 ustawy). Ustawa nie przewiduje żadnych preferencji dla udziałowców spółek, którzy tytułem darowizny nabywają udziały od innych wspólników. Opodatkowanie takich czynności następuje na zasadach ogólnych. Wysokość podatku uzależniona będzie od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca, a co za tym idzie - od wysokości stosowanej do niego kwoty wolnej od podatku oraz jego stawki.

W podatku od spadków i darowizn wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych, która rzutuje na podstawę opodatkowania, przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw. O tym, jak należy ją określać, stanowi art. 8 ust. 3 ustawy. Podstawę opodatkowania wskaże nabywca w składanym zeznaniu, ale w toku postępowania podatkowego, które będzie później prowadzone, wartość ta będzie mogła być zweryfikowana pod kątem wartości rynkowej. Wartość ta może bardzo różnić się od wartości bilansowej udziałów, a tym bardziej od ich wartości nominalnej.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od spadków i darowizn:

www.Prawnik-Rodzinny.pl »