Zawiadomienie o wyborze w 2021 r. estońskiego CIT (czytaj więcej) Informacja o wspólnikach spółki jawnej (czytaj więcej) Terminy przekazania przez płatników deklaracji i informacji za 2020 r. (czytaj więcej) 1 lutego 2021 r. (poniedziałek) mija termin złożenia do US: PIT-16A, PIT-19A za 2020 r. 1 lutego 2021 r. (poniedziałek) mija termin złożenia przez podatników do US: CIT-6AR, CIT-9R, CIT-11R za 2020 r. Do 31 stycznia br. - termin na złożenie wniosków o zwolnienie płatnika z opłacania składek ZUS za listopad 2020 r. (czytaj więcej)

Przegląd Podatku Dochodowego nr 20 (524) z dnia 20.10.2020

Wpisanie kosztów najmu do podatkowej księgi

Podatnik w ramach działalności gospodarczej prowadzi punkt ksero. Na potrzeby tej działalności wynajmuje kserokopiarkę. Czy koszty związane z wynajmem tego urządzenia należy ujmować w podatkowej księdze w kolumnie 10 czy 13?

W tym przypadku koszty wynajmu kserokopiarki należy zaliczać do pozostałych wydatków ujmowanych w podatkowej księdze w kolumnie 13.

Jak wskazuje treść ust. 10 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), kolumna 10 przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Definicje pojęć "towary handlowe" i "materiały" są zawarte w § 3 pkt 1 lit. a-c tego rozporządzenia. Z treści tych przepisów wynika, że za towary handlowe uważa się wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym, w tym również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Z kolei materiały dzieli się na podstawowe i pomocnicze, przy czym:

• materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z nim złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku, jeżeli nie są one środkami trwałymi,

• materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.

Odnosząc się do sytuacji opisanej w pytaniu, należy uznać, że koszty wynajęcia kserokopiarki, które podatnik ponosi w celu wykonywania usług ksero, nie mieszczą się w zakresie analizowanych pojęć, w szczególności zaś nie są to towary handlowe ani materiały (surowce) podstawowe. Nie ma również podstaw, by uznać, że mamy tu do czynienia z materiałami pomocniczymi. Co prawda Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie naszego Wydawnictwa otrzymanej przez nas 28 lutego 2017 r. wyjaśniło, że: "(...) podatnicy prowadzący działalność produkcyjną i usługową, zakupione usługi podwykonawców stanowiące główny element wyrobu gotowego (wykonanej usługi) powinni wpisywać w kolumnie 10 »Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu« podatkowej księgi przychodów i rozchodów". Jednak, w naszej ocenie, w opisanym przypadku usługi polegającej na oddaniu kserokopiarki w najem nie można uznać za usługę podwykonawstwa względem usług ksero świadczonych przez podatnika. Zatem zaprezentowane wyjaśnienia nie mają tu zastosowania.

Koszty najmu urządzenia pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, przez co niewątpliwie stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof. Uważamy, że w analizowanym przypadku koszty najmu kserokopiarki, jako koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa podatnika, należy kwalifikować do pozostałych kosztów prowadzonej działalności w zakresie usług ksero. Do wpisywania w księdze takich kosztów, tj. nieujętych w kolumnach 10-12 oraz niepodlegających wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 updof, służy kolumna 13 "pozostałe wydatki" (zgodnie z ust. 13 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia).

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

www.PodatekDochodowy.pl »

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Administratorzy

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.