Gazeta Podatkowa nr 11 (1365) z dnia 6.02.2017

Zeznanie podatkowe SD-3

Mam otrzymać darowiznę w formie pieniężnej od cioci, która po śmierci mojej mamy stara się mi pomóc. Czy muszę zapłacić z tego tytułu podatek? Co, jeśli darowizna będzie dokonywana u notariusza - czy wówczas on pobierze podatek i dopełni wymaganych formalności?

Zasadniczo Czytelnik będzie musiał złożyć deklarację podatkową i zapłacić podatek. Nie należy on bowiem do tzw. grupy zerowej, która mogłaby być zwolniona z podatku. Oznacza to, że taka darowizna będzie opodatkowana na zasadach ogólnych. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Czytelnik należy zatem do II grupy podatkowej - zbywca (darczyńca) jest bowiem dla niego rodzeństwem rodzica, a Czytelnik dla darczyńcy jest zstępnym rodzeństwa. Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Dla II grupy wynosi ona 7.276 zł.

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem wyjątku, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru (formularz SD-3). W przypadku darowizny obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. Jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń. Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika.

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych - za zapłatę podatku nie jest zatem odpowiedzialny darczyńca.

Gdy umowa darowizny zostaje zawarta w formie aktu notarialnego, płatnikiem podatku jest notariusz. Rejent ma obowiązek wpłacić pobrany podatek na rachunek urzędu skarbowego, w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrał, a także przekazać w tym terminie, w formie elektronicznej, deklarację o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku. Warto dodać, że oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od spadków i darowizn:

www.Prawnik-Rodzinny.pl »