Gazeta Podatkowa nr 19 (1373) z dnia 6.03.2017

Obowiązek podatkowy przy znoszeniu współwłasności

Otrzymałem wraz z innymi osobami nieruchomość tytułem dziedziczenia. Każdy z nas ma prawo do 1/5 działki. Postanowiliśmy znieść współwłasność tej nieruchomości, tak aby wyłącznym właścicielem była tylko jedna osoba. Nie wiem, czy wyłączny właściciel będzie musiał zapłacić za przekazane mu udziały (nieruchomość ma niewielką wartość), czy po prostu każdy spadkobierca zrzeknie się ich na jego rzecz. Czy w związku z tą czynnością pojawi się konieczność zapłaty podatku?

Wszystko zależy od okoliczności sprawy. W grę może wchodzić opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn bądź podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Pierwszy z podatków może być zastosowany w razie nieodpłatnego zniesienia współwłasności (tj. gdy współwłaściciele przekazują swoje udziały jednemu z nich bez konieczności spłaty z jego strony). Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy albo ugody lub uprawomocnienia się orzeczenia sądu, jeżeli ich skutkiem jest nieodpłatne zniesienie współwłasności. Stanowi o tym art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205 ze zm.).

Z treści pytania nie wynika, jaka relacja osobista łączy wspomnianych właścicieli. Jest to o tyle istotne, że podobnie jak np. w przypadku darowizny nabywca zaliczany do tzw. grupy zerowej może skorzystać z całkowitego zwolnienia podatkowego, po spełnieniu określonych warunków, i ostatecznie podatku nie płacić. Co więcej, zwalnia się od podatku nabycie przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

W przypadku gdy wyłączny właściciel będzie dokonywał spłat na rzecz osób oddających mu swoje udziały we współwłasności, wówczas tego rodzaju rozliczenie podlegać będzie podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Podatkowi temu podlegają m.in. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności, jednak tylko w części dotyczącej spłat lub dopłat. Obowiązek podatkowy spoczywa na podmiocie nabywającym rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział we współwłasności. Mówi o tym art. 4 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223 ze zm.).

Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania czynności prawnej (np. podpisania aktu notarialnego znoszącego współwłasność nieruchomości) bądź z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu (jeśli do zniesienia doszło na drodze sądowej).

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek od czynności cywilnoprawnych:

www.PodatekPCC.pl »