Gazeta Podatkowa nr 12 (1262) z dnia 11.02.2016

Koszty pracownicze w PIT-11

Jedna z naszych pracownic otrzymała w pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. najpierw wynagrodzenie za pracę, potem wynagrodzenie chorobowe. W kolejnych sześciu otrzymywała zasiłek chorobowy wypłacany przez nasz zakład, a następnie przez ZUS. Czy w tej sytuacji w PIT-11 należy wykazać jej koszty pracownicze za 6 miesięcy, tak jak uwzględniono je przy wyliczaniu zaliczek na podatek, czy też - z uwagi na pozostawanie w zatrudnieniu przez cały rok - za wszystkie 12 miesięcy?

Odpowiedź na pytanie uzależniona jest od tego, czy w miesiącach, w których pracownica otrzymywała zasiłek chorobowy, uzyskała od pracodawcy również inne świadczenia zaliczane do przychodów ze stosunku pracy (np. dofinansowanie do wypoczynku dziecka).

Koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy przysługują pracownikowi, który w danym miesiącu uzyskał przychód z tego tytułu. Tym samym warunkiem ich zastosowania jest osiągnięcie przychodu z tego źródła, a nie pozostawanie w stosunku zatrudnienia. Tymczasem zasiłku chorobowego - wypłacanego przez zakład pracy czy też przez ZUS - nie można uznać za przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o pdof. Jako zasiłek z ubezpieczenia społecznego dla celów podatkowych zaliczany jest on do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o pdof.

Stąd w miesiącach, w których pracownicy został przez pracodawcę wypłacony wyłącznie zasiłek chorobowy, pracodawca przy wyliczaniu zaliczki nie uwzględniał zryczałtowanych kosztów pracowniczych, gdyż za te miesiące koszty jej nie przysługiwały. W tej sytuacji w PIT-11 za 2015 r. pracodawca ma obowiązek wykazania kwoty kosztów faktycznie uwzględnionych przy poborze zaliczek na podatek. Również sama podatniczka rozliczając się w PIT-37 może je zastosować wyłącznie za ten sam okres.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

www.PodatekDochodowy.pl »