Gazeta Podatkowa nr 93 (1343) z dnia 21.11.2016

Korekta zeznania podatkowego za 2014 r.

W PIT-37 za 2014 r. nie uwzględniłem wszystkich dochodów. Muszę złożyć korektę tego zeznania podatkowego. Czy do zeznania korygującego trzeba dołączyć uzasadnienie przyczyn naniesienia zmian?

Korekta zeznania podatkowego za 2014 r.
rys. Korekta zeznania podatkowego za 2014 r.

NIE. Podatnik ma prawo skorygować złożone, a błędnie sporządzone zeznanie podatkowe. Wynika to z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Uprawnienie do dokonania korekty jest jednak zawieszone w czasie kontroli podatkowej, postępowania podatkowego oraz prowadzonego przez organ kontroli skarbowej postępowania kontrolnego - w zakresie nimi objętym. Korekta złożona w tych przypadkach nie wywołuje skutków prawnych.

Korekta polega na złożeniu, w formie papierowej lub elektronicznej, zeznania korygującego. Zeznanie korygujące to nowa wersja rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za dany rok podatkowy - zawierająca poprawione dane. Składa się je wraz z wymaganymi załącznikami. Trzeba je dołączyć także wtedy, gdy zostały złożone wraz z pierwotnym zeznaniem podatkowym, a dane w nich zawarte nie zmieniły się. Załączniki stanowią bowiem integralną część rozliczenia i tylko z nimi zeznanie podatkowe jest kompletne.

Do zeznania korygującego nie trzeba dołączać uzasadnienia przyczyn naniesienia poprawek (chociaż można). Obowiązek sporządzenia takiego wyjaśnienia został zniesiony z początkiem bieżącego roku i odnosi się do wszystkich korekt niezależnie od tego, jakich okresów rozliczeniowych dotyczą, a więc także zamkniętych przed 1 stycznia 2016 r. Urząd skarbowy może jednak wezwać podatnika w ramach czynności sprawdzających do złożenia - także na piśmie - wyjaśnień w związku z dokonaną korektą. Podatnik, który pomimo prawidłowego wezwania bezzasadnie odmówi złożenia wyjaśnień lub nie złoży ich w wyznaczonym terminie, może dostać karę porządkową.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

www.PodatekDochodowy.pl »