Gazeta Podatkowa nr 31 (1385) z dnia 18.04.2017

Różnice kursowe w ryczałcie ewidencjonowanym

Prowadzę działalność gospodarczą (usługi budowlane) opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zdarza się, że wykonuję również usługi dla kontrahenta zagranicznego (ze Szwecji), w związku z tym powstają różnice kursowe (zwykle ujemne). O ujemne różnice kursowe pomniejszam przychody. Czy postępuję prawidłowo?

TAK. Podatnik uzyskujący przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ustala różnice kursowe (wyłącznie od przychodów). Różnice kursowe dodatnie zwiększają przychody, a ujemne je zmniejszają. Natomiast nie ustala się różnic kursowych związanych z ponoszonymi wydatkami (np. od zakupów), bowiem podatek zryczałtowany pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Kwestie różnic kursowych u ryczałtowców reguluje art. 6 ust. 1c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, do przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z tytułu różnic kursowych stosuje się odpowiednio art. 24c ustawy o PDOF, z tym że ujemne różnice kursowe, o których mowa w ww. przepisie, zmniejszają przychody uzyskane w roku podatkowym, w którym te różnice powstały.

Stosownie do ww. przepisów ustawy o PDOF, dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia (art. 24c ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOF).

Natomiast ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia (art. 24c ust. 3 pkt 1 ustawy o PDOF).

Przypomnijmy, że przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11a ust. 1 ustawy o PDOF). Otrzymaną zapłatę przelicza się według kursu faktycznie zastosowanego (np. zastosowanego przez bank, gdy środki w walucie obcej wpływają na rachunek złotówkowy). Gdy nie jest możliwe zastosowanie tego kursu, przyjmuje się kurs średni ogłaszany przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień (art. 24c ust. 4 ustawy o PDOF). Kurs średni przyjmuje się np. gdy zapłata należności wpływa na walutowy rachunek bankowy przedsiębiorcy.

Dodajmy, że różnice kursowe wykazuje się w ewidencji przychodów w kolumnie, w której zaewidencjonowano przychód należny ze sprzedaży, w związku z którym różnice te ustalono. Opodatkowane są one według takiej samej stawki, jak przychód, z którym są związane.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

www.PodatekDochodowy.pl »