Przegląd Podatku Dochodowego nr 14 (446) z dnia 20.07.2017

Czy po ustaniu w trakcie roku prawa do renty istnieje możliwość złożenia oświadczenia PIT-2?

Pracownik w czerwcu 2017 r. otrzymał ostatnią rentę (była przyznana na czas określony). Do tej pory kwotę zmniejszającą podatek stosował mu ZUS. Czy jeżeli po zakończeniu pobierania renty złoży w zakładzie pracy oświadczenie PIT-2, pracodawca będzie obowiązany do stosowania kwoty zmniejszającej podatek?

Złożenie oświadczenia PIT-2 po pierwszej wypłacie wynagrodzenia w roku podatkowym jest bezskuteczne.

U pracowników zaliczkę na podatek zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1b pkt 1 updof (w 2017 r. o kwotę 46,33 zł), jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oświadczenie PIT-2, w którym stwierdzi, że:

• nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,

• nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,

• nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3 updof,

• nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

• ten zakład pracy jest właściwy do stosowania tego zmniejszenia.

Tak wynika z art. 32 ust. 3 updof.

Warunkiem skutecznego złożenia PIT-2 jest złożenie tego oświadczenia przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Pracownik, o którym mowa w pytaniu otrzymał już w 2017 r. wynagrodzenie. Zatem termin właściwy do złożenia PIT-2 nie został zachowany. Złożenie PIT-2 po pierwszej wypłacie wynagrodzenia w roku podatkowym oznacza, że pracodawca nie może zaliczek obliczanych za dany rok podatkowy pomniejszać o kwotę zmniejszającą podatek.

Aktywne druki i formularze PIT-2 dostępny jest w serwisie
www.druki.gofin.pl w zakładce
Podatki dochodowe

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

www.PodatekDochodowy.pl »