Przegląd Podatku Dochodowego nr 19 (451) z dnia 1.10.2017

Data powstania przychodu przy sprzedaży vouchera

Spółka z o.o. świadczy usługi hotelowe, gastronomiczne, spa oraz wellnes. W swej ofercie ma sprzedaż voucherów, tj. dokumentów na okaziciela o określonej wartości nominalnej, uprawniających do bezgotówkowego zakupu usług. Klienci nabywają vouchery poprzez zapłatę ich ceny nominalnej. Na voucherach określony jest również termin ważności. Po upływie tego terminu posiadacz vouchera nie ma możliwości skorzystania z usług oferowanych w ramach vouchera. W którym momencie spółka powinna wykazać przychód podatkowy w związku z taką sprzedażą usług?

Spółka powinna wykazać przychód dopiero, gdy klient wymieni voucher na usługę lub w momencie upływu terminu jego ważności.

W przypadku sprzedaży w danym okresie vouchera, który może zostać zrealizowany w przyszłych okresach, pobrana należność związana jest z usługami, które zostaną wykonane w późniejszych okresach. W tej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 1 updop. Wynika z niego, że do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. W efekcie przychód podatkowy powinien być rozpoznany dopiero w momencie wykonania tych usług.

Gdyby nie doszło do realizacji vouchera, przychód podatkowy powinien powstać w momencie upływu terminu ważności vouchera, tzn. w momencie, w którym otrzymana przez sprzedawcę zapłata nabiera charakteru świadczenia bezzwrotnego. Stanowisko takie prezentują również orany podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2017 r., nr 0461-ITPB3.4510.693.2016.1.AK.

Przykładowo, voucher został sprzedany w maju, jego termin ważności upłynął we wrześniu, do tego czasu voucher nie został zrealizowany - we wrześniu spółka powinna wykazać przychód w wysokości nominalnej wartości vouchera.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

www.PodatekDochodowy.pl »

DARMOWE PROGRAMY
Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

styczeń 2018
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII