podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 8 (392) z dnia 20.04.2015

Rozliczanie zakupu materiałów biurowych

Podatnik w ramach rozpoczętej działalności doradczej ponosi koszty zakupu materiałów biurowych (np. papieru, segregatorów, teczek itp.). W której kolumnie podatkowej księgi należy wykazywać wydatki związane z tymi zakupami?

Koszty zakupu materiałów biurowych należy wykazywać w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".

Z objaśnień do podatkowej księgi, zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037) wynika, że sposób ewidencjonowania kosztów podatkowych w księdze zależy od ich rodzaju. I tak, w księdze tej wykazuje się:

  • w kolumnie 10 - koszty zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu,
     
  • w kolumnie 11 - koszty uboczne związane z zakupem (np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze),
     
  • w kolumnie 12 - wynagrodzenia brutto wypłacane pracownikom (w gotówce i w naturze) oraz wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło,
     
  • w kolumnie 13 - pozostałe koszty (np. związane z utrzymaniem lokalu, amortyzacją środków trwałych, opłacaniem składek na własne ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy czy dotyczące używania samochodu),
     
  • w kolumnie 14 - łączną wartość kosztów wykazanych w kolumnach 12 i 13.

Ewidencjonowanie kosztów w innych kolumnach księgi niż to wynika z objaśnień do podatkowej księgi, stanowi błąd decydujący o uznaniu księgi za wadliwą (§ 11 ust. 2 powołanego rozporządzenia). Tak więc podatnik, aby nie narazić się na zarzut wadliwego prowadzenia podatkowej księgi i wynikających z tego konsekwencji, przed wpisaniem kosztu do podatkowej księgi musi właściwie zakwalifikować wydatek do określonej kategorii kosztów. Ma to znaczenie zwłaszcza w odniesieniu do kosztów zakupu towarów handlowych i materiałów, gdyż wykazanie ich w innej kolumnie księgi niż kolumna 10 może skutkować nieprawidłowym określeniem dochodu za rok podatkowy.

Z okoliczności przedstawionych w pytaniu wynika, że podatnik ponosi wydatki na zakup materiałów biurowych, które zużywa na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Analiza przepisów § 3 pkt 1 lit. a-c rozporządzenia, które zawierają definicje towarów handlowych oraz materiałów, wskazuje, że brak jest podstaw do uznania wspomnianych materiałów biurowych za:

  • towary handlowe, gdyż nie są one odsprzedawane klientom, jak też
     
  • materiały podstawowe lub pomocnicze, ponieważ z uwagi na niematerialny charakter świadczonych usług materiały biurowe nie stają się substancją gotowego wyrobu ani nie oddają mu swoich właściwości.

Tak więc koszty poniesione na ich zakup należy uznać za pozostałe koszty (wydatki) związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, które należy ewidencjonować w kolumnie 13 podatkowej księgi.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.