Przegląd Podatku Dochodowego nr 16 (424) z dnia 20.08.2016

Umowa zlecenia z nierezydentem wykonującym zlecenie za granicą poza obowiązkiem podatkowym - wyrok WSA

Osiągane przez nierezydentów dochody (przychody) w wyniku realizacji umów zlecenia zawieranych z polskim podmiotem, a wykonywanych poza terytorium Polski, nie podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Tak wynika z wyroku WSA w Krakowie z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 532/16 (orzeczenie nieprawomocne).

Spółka z o.o. wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty zagranicznym zleceniobiorcom wynagrodzenia. Zleceniodawcy nie mają miejsca zamieszkania w Polsce, a zlecone im prace będą wykonywali poza terytorium Polski. Spółka jest zdania, że dochody w wyniku realizacji tych umów zlecenia nie podlegają obowiązkowi podatkowemu w Polsce, gdyż podatnicy, którzy nie mają na terytorium Polski miejsca zamieszkania, zgodnie z art. 3 ust. 2a updof podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od tych dochodów, które osiągają na terytorium RP.

Organ podatkowy nie zgodził się ze spółką, uznając, że za dochody uzyskane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - uznaje się również dochody pochodzące od polskiego płatnika, wypłacone osobie, która umowę zlecenia wykonuje za granicą.

WSA stwierdził jednak, że rację przyznać należy stronie skarżącej. Błędne jest stanowisko organu, że za dochody uzyskane na terytorium RP uznaje się dochody pochodzące od polskiego płatnika wypłacane osobie, która umowę zlecenia wykonuje za granicą. Obowiązek podatkowy nierezydentów powiązany został ściśle z uzyskiwaniem dochodów (przychodów) na terytorium naszego kraju. Pod pojęciem "terytorium, z którym wiąże się osiąganie dochodów" należy rozumieć miejsce, gdzie dokonują się czynności lub położone są nieruchomości (źródło), które generują dochód i są jego przyczyną sprawczą. Czynnością taką nie jest wypłata wynagrodzenia ani wykorzystanie efektów zrealizowanej umowy, nieistotna jest ponadto z tego punktu widzenia siedziba polskiego płatnika.

WSA wskazał, że obecnie prezentowane jest w orzecznictwie sądowym takie właśnie stanowisko (np. wyrok NSA z 4 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 346/13 i wyrok WSA we Wrocławiu z 2 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 1510/15).

www.PoradyPodatkowe.pl - Interpretacje i orzecznictwo:

www.VademecumPodatnika.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

lipiec 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.