Gazeta Podatkowa nr 6 (1360) z dnia 19.01.2017

Opłata targowa za czynności podjęte przed sprzedażą towarów

Sama gotowość dokonywania sprzedaży, która przejawia się m.in. zajęciem miejsca na targowisku i wyeksponowaniem towaru, jest wystarczającą przesłanką do poboru opłaty targowej przez inkasenta.

STAN FAKTYCZNY:

W związku z przekazaną przez Straż Miejską informacją o dokonywanej sprzedaży w miejscu do tego niewyznaczonym Prezydent Miasta wszczął z urzędu postępowanie w sprawie określenia zobowiązania podatkowego z tytułu opłaty targowej. Podatniczka oświadczyła, że w dniu interwencji Straży Miejskiej nie sprzedawała kwiatów, a jedynie przekazywała je swojej koleżance. Po przeprowadzeniu postępowania Prezydent Miasta określił wysokość zobowiązania z tytułu opłaty targowej należnej od sprzedającej w kwocie 500 zł. Organ stwierdził, że za dokonywaną na rynku sprzedaż kwiatów z ręki podatniczka powinna była uiścić należną opłatę targową, czego nie uczyniła. Zauważył, że oferowanie klientom nawet marginalnej ilości towaru nie wpływa na zasadność pobierania tej opłaty, bowiem już sam fakt podjęcia sprzedaży w miejscu do tego niewyznaczonym, bez zgody zarządcy - właściciela terenu, zobowiązuje sprzedających do zapłaty opłaty targowej.

Od powyższej decyzji podatniczka złożyła odwołanie.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu podtrzymano argumentację przedstawioną przez Prezydenta Miasta. SKO podniosło również, że sama gotowość dokonywania sprzedaży, która przejawia się m.in. zajęciem miejsca na targowisku i wyeksponowaniem towaru, jest wystarczającą przesłanką do poboru opłaty targowej przez inkasenta.

Na decyzję organu II instancji podatniczka wniosła skargę do WSA w Krakowie.

SĄD ORZEKŁ:

WSA przypomniał, że opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Natomiast targowiskami są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż. Sąd stwierdził, że nie ma większego znaczenia, w jakim miejscu prowadzona jest sprzedaż oraz czy ma ona charakter stały, czy okazjonalny. Bez znaczenia dla uiszczania opłat targowych jest też okoliczność, czy handel jest prowadzony na gruntach państwowych, komunalnych czy prywatnych. Targowiskiem jest m.in. hala targowa, dom handlowy, plac, chodnik, pas przydrożny. Obowiązek uiszczenia opłaty targowej powstaje z mocy prawa z chwilą faktycznego podjęcia czynności handlowych zmierzających do dokonania sprzedaży (niezależnie od skutku) w każdym miejscu danej gminy, a nie tylko w miejscach do tego celu wyznaczonych. W przypadku skarżącej obowiązek uiszczenia opłaty targowej powstał z mocy prawa w momencie wyjścia przez nią z ofertą sprzedaży kwiatów z ręki, co potwierdzają zebrane w sprawie dowody. Sąd oddalił więc skargę podatniczki i utrzymał w mocy decyzję organu II instancji.

(wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 września 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 554/16 - orzeczenie nieprawomocne)

www.PoradyPodatkowe.pl - Interpretacje i orzecznictwo:

www.VademecumPodatnika.pl »