Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 36 (971) z dnia 20.12.2017

NSA w uchwale wyjaśnił, jak liczyć pięcioletni termin przedawnienia straty podatkowej

W świetle art. 24 w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, nie jest dopuszczalne prowadzenie postępowania podatkowego i orzekanie o wysokości straty w podatku dochodowym od osób prawnych za rok podatkowy, w którym została ona poniesiona, w sytuacji gdy upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok.

(uchwała siedmiu sędziów NSA z 6 listopada 2017 r., sygn. akt II FPS 3/17)

Uchwała powyższa odnosi się do ustawy o PDOP, ale ma także zastosowanie do podatników PIT, gdyż przepisy ustawy o PDOF odnośnie terminu odliczania straty są identyczne. Przypomnijmy, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy ponieśli na działalności stratę, mają możliwość o wysokość tej straty obniżyć dochód z tej działalności w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych (z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty) - wynika to z art. 7 ust. 5 ustawy o PDOP i art. 9 ust. 3 ustawy o PDOF.

Organy podatkowe mają prawo weryfikować prawidłowość ustalenia wysokości straty. Jak stanowi bowiem art. 24 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy, w drodze decyzji, określa wysokość straty poniesionej przez podatnika, jeżeli w postępowaniu podatkowym organ ten stwierdzi, że podatnik nie złożył deklaracji, nie wykazał w deklaracji straty lub wysokość poniesionej straty różni się od wysokości wykazanej w deklaracji, a poniesienie straty zgodnie z przepisami prawa podatkowego uprawnia do skorzystania z ulg podatkowych.

Na podstawie art. 70 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Natomiast termin przedawnienia straty podatkowej nie został w przepisach określony. Organy podatkowe uważały, że mają one prawo do weryfikacji ww. straty w terminie pięciu lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym podatnik odliczył stratę. Niestety, dotychczas sądy administracyjne nie rozstrzygały tej kwestii w sposób jednolity. Część sądów orzekała niekorzystnie dla podatników, przyznając rację organom podatkowym (np. NSA w wyroku z 23 lipca 2015 r., sygn. akt II FSK 1227/14 czy w wyroku z 10 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 2851/14). Część sądów natomiast uznawała, że te pięć lat należy liczyć od daty poniesienia straty (a nie od daty jej odliczenia). Tak orzekł np. NSA w wyroku z 19 listopada 2014 r., sygn. akt II FSK 513/13 czy w wyroku z 26 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 2922/14.

W świetle powyższego podjęta uchwała NSA jest niezwykle ważna dla podatników. Przede wszystkim rozstrzyga omawianą kwestię na ich korzyść i kończy spory odnośnie terminu przedawnienia straty. W świetle tej uchwały, organy podatkowe mają pięć lat od końca roku podatkowego, w którym poniesiona strata została wykazana na weryfikację jej wysokości. Moment odliczenia straty od dochodu nie ma już wpływu na ten termin.

Przykładowo podatnik, który poniósł stratę w 2017 r., którą wykaże w zeznaniu składanym w 2018 r., będzie mógł o wysokość tej straty obniżyć dochód uzyskany w latach 2018-2022. W świetle podjętej uchwały NSA, organy podatkowe będą mogły zweryfikować wysokość poniesionej przez podatnika straty tylko do końca 2023 r. (według dotychczasowych wyjaśnień - organy podatkowe miałyby na to czas jeszcze do końca 2028 r.).

www.PoradyPodatkowe.pl - Interpretacje i orzecznictwo:

www.VademecumPodatnika.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

październik 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.